Followers

Wednesday, June 8, 2011

Sakit sana sakit sini...

Kata bidan, bila mengurut, tekan ibujari di bahagian ini..... bukannya hujung jari ya?...hehe

Kesinambungan memasak minyak serai wangi. (^____^)
Tambah air ke dalam minyak. Letak daun serai wangi. Kukuskan.

Bahagian air kukusan, letak serai wangi yang di ketuk2.

Mak Bidan datang ke rumah mengurut anak aku. Aku tanya dia macamana cara dia masak minyak herba urutnya. Dia kata campurkan air ke dalam minyak kelapa sawit dan tambah herba-herba kemudian.

Aku ubahsuai untuk buat minyak serai wangi. Aku gunakan minyak kelapa. Beli kat pasar. Minyak kelapa ini sangat busuk baunya. Agaknya semasa proses memasaknya dicampurkan sekali dengan santan dari kelapa mesin yang sudah masam. Bau minyaknya macam tinja!

Aku campurkan sekali daun pandan dan beberapa kuntum bunga melur. Dah kurang bau tinja. Hehe.

Khasiat minyak serai wangi dikatakan dapat mengurangkan masalah lemah otot, bisa sendi dan memecahkan gumpalan angin dalam urat saraf.

Kawan-kawan yang seangkatan dengan aku selalu mengadu sakit sana sakit sini. Terpeleot sana terseliuh sini. Panjat tangga ada yang dah kena sambil mengiring. Dah macam ketam katanya.
Boleh pencen sampai 58 ke tu? Hehehe....

4 comments:

  1. ooo urut dr bhgn tu yea selalu sy urut tengkuk suami kat hujung ibu jari tu patutlah dia x terasa tapi jari sy lak yg sakit pasal kena tekan kuat2.

    ReplyDelete
  2. selepas disapu minyak, MNgah tekan dgn ibujari, mana ada urat yang terasa sakit bila ditekan, terus menekan kehujg perlahan2...lps urut, rasa ringan...
    Pernah masa kursus BTN,sorg adik minta sgt2 MNgah urut dia,MNgah kata tak reti urut, dia nak juga.... lepas kena urut, esoknya dia lg sakit... anggota dia byk kesan kemalangan motor.. kesian sgguh kt dia...

    ReplyDelete
  3. salam, saya nak tanya minyak serai wangi ni boleh guna untuk rambut ke? - iza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makngah pun tak tahu sangat, main ikut2 ajer... rasanya tak sesuai kut sbb sifatnya panas n berangin... balm serai wangi ada yg kata ia sesuai untuk menghalau serangga.

      Delete