Followers

Sunday, December 18, 2011

Telang biru warna mu nasi kerabu

Assalamualaikum semua.
Aku baru saja berjumpa dengan bunga telang. Sebab tu lah aku teruja. Sebelum ini aku duk ingat warna biru pada nasi kerabu tu, depa duk buh pewarna biru tu dari bahan pewarna apalah agaknya....  


Sekarang bunga telang kat rumah aku dah mengeluarkan bunga. Aku dah tambah tanam tiga pokok lagi selain dari yang ini. Suka pada warnanya yang biru tu. Ia tak sama dengan warna bunga seri pagi. Lepas ni rumah aku akan penuh dengan warna-warna birulah... Kot ada sapa2 berkenan kat benihnya tu, mai lah ambik kat rumah aku. He..he...he.. I like blues....

Petua dari mana aku ambik tak tau...tak ingat dah.. Katanya rendam sahaja bunganya dalam air panas, dan warna biru itu akan keluar selepas beberapa ketika.

Nasi kerabu aku ler ni... Ini serai, lengkuas dan daun kunyit. Cara masak nasi kerabu bolehlah klik kat sini.

Lepas dah habis susun2 ini semua, aku pun baca bismillah... Tengan makan baru aku teringat, masa ambik  gambar ni aku terlupa nak letak solok lada. Lepas ambik solok lada dan makan semua2 ni, perut pun rasa kenyang..Burrp.. Alhamdulillah.....

P/S : Nasi aku ni tak cukup warna birunya sebab bunganya baru ada 7 kuntum sahaja....hehe

4 comments:

  1. MakNgah...kalau dekat cek pun nak benih bunga telang ni...suka kaler biru dia..cantikkkkk...

    ReplyDelete
  2. MNgah tengok mcm tiap kuntum bunganya mjadi buah. Tunggu nanti dh masak esok, insyaAllah Mngah akan cuba pos kat Cek...:)

    ReplyDelete
  3. wah..first time namapk bunga ni..biasa buh kaler biru je bila wat nasi kerabu...dah byk agaknya benih bunga telang ni ye makngah..nak sikit boleh? saya ni pun baru je nak berjinak-jinak dengan dunia blog.. http://pena-seroja.blogspot.com/ sudi-sudilah jengok ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih menjenguk blog makngah. Harap rajin2lah seroja update blog ya...:) betul2 ke nak benih bunga telang? boleh makngah poskan.,,, gambar bunga telang yg kat sini lagi cantik..:sirap biru ke merah jambu

      Delete