Followers

Thursday, December 20, 2012

Demam mee bandung belum berakhir hu hu

Pelik. Ajaib.Tak ada aku buat banyak posting pasal memasak mee sebelum ini. Tapi bila betul2 datang selera nak memakan mee yang dah lama aku idam2kan sebelum ini, maka  aku pun mencuba lagi resepi ini untuk kedua kalinya. Tak apalah. Kalau lain kali aku nak memasaknya semula, bolehlah aku rujuk balik kat sini.

Bahan2
mee kuning
kicap, sos cili (cap jagung) boleh tambah sos tiram jika suka
cili kering (blender atau ditumbuk lumat)
sotong
udang (separuh untuk dimesin separuh lagi  dibuang kulit dan masukkan dlm kuah)
kentang (rebus, blender masukkan  dlm kuah)
tauhu (blender masukkan dlm kuah)
tomato (potong masukkan dlm kuah-menambah sedikit rasa masam)
kacang tanah goreng ditumbuk (tambah sedikit rasa lemak)
sawi,
limau nipis (untuk diperah ke dalam mee)
daun sup, cili besar, bawang goreng, gula, garam, perisa.
Telur ayam (untuk dipecah masuk ke dalam kuah yang sedang menggelegak)

Resepi aku kali ni mudah siket. Ofkos la. Pasaraya kecik kat rumah aku tu tak ada jual daging segar. Aku gunakan sotong dan udang sahaja.
Tumiskan bawang. Masukkan cili kisar. Biar hingga masak.Tambah kicap dan sos cili. Masukkan udang, kentang dan tauhu yang diblender. Masukkan udang, sotong dan kacang tanah . Masukkan tomato. Bila mendidih, masukkan sawi.Tambah garam, sedikit gula dan perisa. Sesuaikan rasanya.
Untuk menghidang
Celur mee kuning. Basuh dan toskan dengan air sejuk.
Masukkan mee ke dalam pinggan. Panaskan kuah hingga menggelegak, masukkan sebiji telur ayam. Tutup sekejap supaya telur ayam cepat masak. Curahkan kuah yang panas ke atas mee. Hiaskan dengan  daun sup/daun bawang, cili besar potong dan bawang goreng. Perah asam limau jika suka.

Aku panaskan agak2 sepinggan kuah mee ini ke dalam kuali supaya telur ayam ini tidak pecah bertebar  merata2.
Anak pempuan aku komen kalau mak letak banyak lagi ayam dan daging, tentu rasanya lebih sedap. Dah sah dah selera dia tak sama dengan aku. Anak aku ni la ni tengah duk minat dengan selera mee kungfunya. Aku pun angkat ibujari  dengan rasa mee kung fu. Sedap. Pada aku lepas makan mee kungfu, (order kat restoran) datanglah rasa 'sindrom restoran cina' (betui kot istilah aku ni). Keinginan untuk meminum lebih banyak air. Dikatakan kandungan monosodium glumate yang tinggi itulah yang menyebabkan kita rasa dahaga. Meminum banyak air itu adalah untuk menutralkan kembali kandungan garam yang tiggi di dalam tubuh.

No comments:

Post a Comment