Friday, December 28, 2012

Ketupat sotong

Salam
Hari ini aku mencuba masak ketupat sotong. Makanan ni tak ada kat tempat aku. Jadi inilah pertamakali aku merasa keenakan ketupat sotong. Emm sedap.
Aku cari resepinya kat internet. Yang kelantan punya ia masukkan gula keret (manisan) dan daun pandan. Yang  terengganu punya ia masukkan halba, halia dan bawang merah. Tengah duk memasaknya separuh jalan tadi aku terjumpa pula dengan resepi yang campurkan sekali resepi kelantan dan terengganu.
Wah. Ini sudah bagus. Why not. Lagi baik aku buat seperti yang ini. TQ Nurul Aina. Sedapnya rasa ketupat sotong!


 

4 comments:

  1. mak ngah.kalau ana buat ketupat ni..kuah untuk sira atas dia ana buat cam kuah rendang atau smbal..kena dgn selera utara kita ni..hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. yala ana... kena cicah ngan yg pedas2lah... anak makngah tu suroh makan pn dia xberapa nak layan, dia kata yg dia mkn kt kelantan tu rasa dia lg manis

      Delete
  2. Blm pernah makan sotong sumbat lagi apatah lagi menyediakannya. Teringin sangat nak makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cubala Shah, elok juga cuba2 rasa ni... spesial kombinasi rasa sotong n pulutnya tu..

      Delete