Followers

Saturday, May 28, 2011

Lobak putih masak tumis air


Sebelum-sebelum ni aku selalu juga masak lobak putih.
Guru Biologi cakap bagus untuk buah pinggang. Kata dia mula-mula kena penyakit kencing manis, lepas dah kena kencing manis, dia akan melarat-melarat pi ganggu urinary system.

Kalau tengok drama Jepun atau Korea aku rasa selalu gak ternampak adengan perempuan yang kelek bawa balik makanan lain termasuk lobak putih untuk masak makan malam. Lobak putih selalu ada.

Lama tak masak lobak putih sebab rasanya agak pahit-pahit siket. Anak aku langsung kata tak sedap. Itu pun bila masak aku dah tambahkan sedikit gula.

Semalam teringat nak masak lagi sayur lobak putih. Sebab kawan aku si Eda ada buat entri pasal lobak putih. Hehe.

Sebelum tu tanya kawan-kawan kat sini. Semuanya kata masak lobak putih campur suun dan udang kering. Oh ya, betullah. Sebelum-sebelum ni macam tulah yang selalu aku tengok orang buat.
Aku tanya suun dengan tanghun tu benda yang sama ka? Sama kot. Katanya. Suun tu bahasa surat. Tanghun tu bahasa orang Kedah. Oh, aku cakap macam toyou dengan tongyiu lah lebih kurang.
Orang Kedah lama cakap kicap tu toyou. Tapi kalau yang lagi lama dia sebut tongyou. Rasanya lebih lemak dan lagi sedap kicap tu bila disebut tongyou. Haha.

Oh ya. Lobak putih yang aku beli ni bukan yang saiz biasa. Yang ni kecik siket. Nyonya tu cakap 'ini kampong punya'. Kalau ada perkataan kampong tu lagilah mudah perangkap hati aku.
Memang betullah dakwaannya lobak kampong ni lebih manis rasanya dari yang Cameron Highland bersaiz besar tu.

4 comments:

  1. haha..lucu la bab org pompuan dlm drama korea n jepun yg kelek lobk putih ni..sye tak perasan pon dulu walau agak rajin tgk drama jepun..bile dok sini bru tau,diorng sgt selalu mkn lobak putih..tak teringin nak cube..tapi mungkin patut cube sbb berkhasiat kan~

    ReplyDelete
  2. timah..
    aku pun la ni dah suka lobak ni.. sebab berkhasiat..
    aku pilih yang kecik jugak.. isinya padat..

    ReplyDelete
  3. Maira:
    hehe
    depa xguna sumpit plastik jinjing yg salu kita dpt dr pasaraya sini kn?
    Brg2 dimasukkan dlm karung mcm disposibe besar terbuka bhg atas, terjujul nmpk ke lobak putih yg besar2 tu, nk bawa kena dukung..
    xigt cita jepun @ korea..

    ReplyDelete
  4. Eda
    sy pn bru tau jer lobak kecik tu, dulu2 tgok nmpk cm xbselera jer... hehe

    ReplyDelete