Followers

Sunday, August 21, 2011

Masak lemak daun peria pantai

Bahan2
Secekak daun peria pantai yang sudah direbus(celur sekejap hilangkan pahit)
Santan, kunyit, ikan bilis, serai, bawanag merah, bawang putih, garam, gula dan sedikit aji.

Tumbuk kunyit bersama sedikit garam. Tumbuk ikan bilis agak jangan hancur semua. Tumbuk bawang. Ketuk serai.
Masukkan semua bahan dalam periuk. Jerangkan atas api hingga masak.


Ini daun pokok peria pantai kat rumah aku. Lepas cantas dia makin malas nak biak sebab pokoknya berada di bawah teduhan pokok setul. Tak dapat cukup bekalan cahaya matahari agaknya.
Peria pantai dapat menstabilkan tekanan darah, membantu kawal diabetes dan menyembuhkan ulcer mulut.

Aku kenal pokok ini sejak selalu makan2 kat tempat kerja beberapa tahun lepas. Masa tu masing2 bawa sejenis atau lebih lauk untuk dimakan bersama ramai2. Nasi tanak dekat pantry. Lepas makan pakat2 buai perut yang dah kekenyangan. Tapi zaman gemilang tu dah berlalu.


Ini pokok beluntas. Dikatakan khasiat daun pokok ini ialah mengubati demam, menghilangkan bau badan, mengurangkan masalah keputihan dan haid tidak teratur.
Dimakan sebagai ulam atau dibuat kerabu.(urap)

Pokok bebuas, beluntas dan peria pantai ketiga2nya ada kat rumah aku. Itu yang buat aku selalu keliru. Aku tak pernah nak dapat bezakan yang mana satu pokok beluntas dan yang mana satu pokok bebuas. Tiap kali orang mai tanya, tiap kali juga aku fail nak bagitau kat depa.


Ini pokok bebuas. Macamana nak makan daun ni ada aku cerita kat sini. Buat ulam dan cicah dengan teluq ayam rebus dan ayaq asam.

2 comments:

  1. buas-buas tu orang jawa panggil singkil. pucuknya boleh dibuat ulam. masak lemak dengan ikan bilis dan tempe pun sedap. juga boleh dimasukkan ke dalam masakan asam pedas.

    ReplyDelete
  2. TQ. nanti bolehlah makngah cuba masak lemak dengan bilis atau tempe,...asam pedas juga. Bunyi macam sedap jer tu..

    ReplyDelete