Saturday, December 7, 2013

Tumis asam air belimbing buluh

Selalu aku dengar orang buat masak asam. Masak asam. Masak asam. Bunyi macam best ajerr... Walau pernah terfikir best tapi aku tak pernah buat masak asam atau tumis asam. Agaknya pasal leceh pada aku nak perah air asam jawa atau nak setting macamana banyaknya kuah untuk buat tumis asam ni.

Datangnya idea nak buat tumis asam ni sebab semalam aku terasa nak sediakan  lauk yang paling mudah, ringkas dan cepat.  Hanya nasi, lauk dan ulam segar. Ada bukti mengatakan menu ringkas membolehkan orang tu hidup cergas dan sihat. Sistem penghadaman tak perlu letih bekerja keras! Hu hu hu...

1. Siang dan bersihkan ikan.
2.  Lumurkan kunyit pada ikan dan goreng tanpa garam.
3. Bila ikan masak, alihkan ikan ke tebing kuali dan tumiskan bawang putih. Bawang putih dah wangi, masukkan pula bawang besar dan cili yang sudah dipotong.
4. Bila bawang dah layu masukkan air belimbing rebus, dah sebati semuanya bolehlah diangkat. Siap.

Benda apa air belimbing rebus tu bolehlah KLIK KAT SINI. Sebelum ni aku dah cuba colek isi ikan rebus dengan air belimbing bercampur cili api. Memang sedap!

No comments:

Post a Comment