Followers

Wednesday, February 15, 2012

Bebuas rebus, telur rebus dan air asam

Bahan2
Daun bebuas rebus, telur rebus siap berkupas dan air asam (cabai melaka. belacan bakar, asam jawa dan sedikit garam dipicit bersama)
Tak kah air asam  berhias kat atas tu nampak menyelerakan..?

by google
Daun bebuas berkhasiat untuk membuang angin dalam badan dan masalah kecacingan.

Selepas direbus selalunya ia keluarkan satu warna putih yang nampak keruh.

Sejatkan keluar airnya untuk dicicah bersama air asam dan telur rebus. Anak aku yang perempuan tu suka makan ulam ni secara mentah. Rasa ulam yang dimakan mentah dan direbus jauh bezanya.

5 comments:

  1. bestla makngah ni..macam2 ulam makngah makan..saya tak pernah tengok daun ni kak...elok tuk saya ni sebab jenis badan berangin..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. org tua mcm Mngah ni lg la byk kumpul angin dlm badan quinnie..... hehe
      kalo nak benih pokoknya, mai la jln2 rmh Mgah ni....:)

      Delete
  2. Nampak sedap menu kali ni walau simpel.... alangkah beruntungnya tekak sy kalau m.ngah hantar yg dh siap mcm ni kat umah sy dan sy terus ngap jeee..hehe..

    Kali pertama sebenarnya dgr daun bebuas dan tgk gambar mcm daun bunga raya nnt lik kg nak tanya mak sy pasal daun ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yala.... MNgah pun rasa cm tu jgk. kalo la hari2 ada org yang tlg hidangkan, cuci pinggan mangkuk lagi.... alangkah syoknya hidup hehe...
      yala org ada mak, bolehlah tanya :)...mmg ramai org kata daunnya mcm daun bunga raya

      Delete
  3. mmg elok khasiat daun nih.....baik untuk mencegah penyakit berjanhkit mcm selsema....saya ada tanam pokok ni kat surau apartment saya,ramai juga hamba
    Allah yg mengambilnya,syukurlah dapat berkongsi dgn org ramai akan khasiatnya....

    ReplyDelete