Followers

Sunday, February 5, 2012

Mudahnya membiak naga

Salam
Post aku kali ni nak cerita pasal pokok naga. Bukan naga yang muncul dari laut suka sembur2 api kat orang tu....huhu. Tapi pada pertamakali aku melihat buah ni dijual orang kat pasaraya memang nampak macam pelik jer... Dengan lapisan kulit luarnya yang seperti bersisik warna merah.

Benih pokok naga aku ni isinya berwarna merah. Yang tiga biji  ni dah elok masaknya. Dah boleh dipetik dan terus ngap ajer! Rasanya ada soft masam dan manis. Bukan tawar lecor macam yang beli kat kedai tu. Ha ha.Nak promote ler tuu...Ni la yang orang panggil 'segar dari ladang'.

Aku mula berminat nak tanam pokok ni selepas ternampak pokok ni banyak  di tanam kat dalam satu kawasan satu restoran di tepi Jalan Gambang, Kuantan lima tahun dahulu. Masa aku singgah tu hari dah tengah malam. Pokok2 tu sedang mengeluarkan bunga yang sedang berkembang besar dan ada buahnya yang sedang masak dan yang baru berputik. Tu yang buat aku tergoda nak juga menanam pokok ni kat rumah aku.
Mudah sangat nak menanam pokok ini. Naga ini spesis kaktus. Dari satu keratan batangnya sahaja lama-lama ia akan dapat  menghasilkan berpuluh ratus biji buah naga. Rumpun pokok naga aku ni dah banyak aku cantas buang sebab dah semak sangat. 

Semua buahan dan sayuran yang berwarna mengandungi bahan antioksida yang boleh menjadi penawar melambatkan pertumbuhan sel kenser. (Betul kot aku punya ayat ni...). Di katakan buah naga ni khasiatnya sama dengan buah kiwi. Pokok buah kiwi rasanya belum ada lagi di tanam kat Malaysia ni..

No comments:

Post a Comment