Followers

Wednesday, February 15, 2012

Sayur cekur manis bersama kacang dal

Bahan2
Pucuk cekur manis
kacang dal
ikan bilis, bawang merah, garam dan sedikit serbuk aji

Rendam kacang dal. Rebus kacang dal bersama bawang merah dan ikan bilis. Bila  kacang dal hampir empuk masukkan daun cekur manis yang sudah dibersehkan.
Sebelum angkat dan tutupkan api, masukkan garam dan sedikit aji.

Aku dapat resepi ni waktu aku duk kat Pahang. Orang Kedah sebut cekur manis sebagai asin2 dan kacang dal tu kacang parpu. Kacang parpu dengan daun asin asin ni pada aku memang masuk, kena pada rasanya. Memang lawan dia la. Sapa2 nak rasa, bolehlah cuba. Cuma kakak yang ajar aku tu dia buat masak goreng. Oleh sebab aku kurang suka makanan berminyak, itu yang aku ubahsuai sebagai sayur manis sahaja.

No comments:

Post a Comment