Followers

Monday, February 13, 2012

Pereskia~Jarum 7 bilah~Pokok kanser

Salam..
Sebenarnya bunga ni biasa saja bila aku tengok ia  kat tangkai pokoknya. Tapi ia nampak macam cantik sangat bila letak kat blog aku yang serba hitam  legam ni. Hehe.

Nama saintifik bagi pokok ini ialah pereskia sacharosa atau saecnarosa. Nama lain ialah Bintang Tujuh, Pokok Kanser, Chat Sim  Chan, Pokok Barah, Jarum Tujuh dan Pereskia. Ia keluarga kaktus. Daunnya yang rangup dijadikan ulam atau salad.

Dikatakan dapat merawat kanser kolon atau usus besar, kanser hidung dan kanser lain.
Tiga cara menggunakannya ialah masukkan 2 helai daunnya ke dalam air panas dan dijadikan teh dan airnya diminum. Kedua, daunnya dimakan sebagai ulam sebanyak 1-3 helai setiap hari. Ketiga dengan cara mengisar daunnya hingga lumat campurkan dengan air dan jusnya diminum.

 by google
ini gambar buahnya, nak serupa dengan buah teratai

Ini buku rujukannya yang aku salin semula.... Bukan saja2 aku nak jual ubat kat sini. hehe

6 comments:

  1. Hai, sy Diyana dtg menyinggah~

    Baru laa tau nama pokok ni...
    itu hari penah nmpk kat Taman Pertanian Shah Alam, tp dy xtulis plak nama pokok tu
    tgok mula2 mcm pelik je, sbb igt buah dy tu kne potong, tp tgok smpi atas, semua buah dy mcm tu...xkan org nk potong semua kan..
    rupa2 nya, mmg bentuknya mcm tu... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Diyana sbb sudi dtg singgah..
      MNgh tgok Diana pn minat supa dgn Mngah, minat dgn jarum n benang...:)
      hehe gelihati mNgah bc komen diyana...xkan org nak potong semua kan...MNgah pun baru tgok juga bentuk buahnya mcm tu, tp daunnya biasa la makan sbb org kata dpt cegah kanser prkt awal.

      Delete
    2. owh...buah dy ada kegunaan x??
      kira, klu org tu dh tau dia ada kanser, boleh laa mkn kan..
      klu yg xda kanser, boleh mkn jugak?

      Delete
  2. buah dia xnah Mngah dgar tntg kegunaannya.....Mngah makan daunnya sbb ada org kata mudah2an dpt elak kanser... klau yg dpt kanser mgkin yg prkt belum kronik bolehlah makan buah durian belanda http://kebunketereh.com/?p=1023 ..>> ~khasiat durian belanda dpt bunuh 10 ribu kali ganda sel kanser bbbnding terapi kimo..~ hehe...Mngah jwp mcmlah pro sgt nih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh...xpe...sharing is caring..
      thanks MNgah~
      byk info dpt ni

      Delete