Followers

Wednesday, January 25, 2012

Kek coklat limau kesturi

Bahan2
400gm mentega/buttercup
1.75 cawan gula icing
2 cawan tepung gandum
6 biji telur ayam
1 cawn koko dalam tin
1 sudu kecil ovelete
1 cawan susu masam = (1 cawan susu pekat manis + 1 cawan air suam + 6 biji limau kasturi)

Cara
Campurkan tepung gandum + koko
Mentega + gula icing > pukul hingga kembang
Masukkan ovelete > pukul lagi
Tambah susu masam > pukul hingga sebati
Kemudian tambah telur satu demi satu. Pukul hingga sebati. Akhir sekali masukkan tepung dan kacau hingga sebati.

Untuk topping:
0.25 cawan mentega+0.5 cawan gula ising+ susu pekat+koko) Blend

Assalamualaikum semua
Ini adalah posting aku yang julung2 kalinya mengenai kek. Hu hu.
Blog aku tak ada kek sebelum2 ini. Tak ada label kek!
Blog ni mula asalnya dibina untuk tujuan merapu-rapu2 sahaja. Mula nak jadi blog sopan bila dah ada resepi masak2 dan sekarang ni dah ada cerita hal jahit2 sulam lah pulak. He he.... 

Aku dapat resepi kek ni dari sorang rakan penjawat awam lelaki. Dia menambah pendapatannya dengan berniaga kuih bersama isterinya. Aku pun tak ingat lagi dah macamana resepi ni boleh sampai kat aku. Aku bukan satu departmen dengan dia. Ada 2 lagi resepi bersama-sama ini iaitu acar buah dan roti canai. Tapi setakat ni aku cuma duk ulang masak cek coklat ni saja. Roti canai dan acar buah belum pernah try lagi.
Sekarang ni isterinya meneruskan kelansungan hidup bersama anak2nya sebab dia ni dah pun kembali ke alam baqa. Moga rohnya dicucuri rahmat. Amin.

Gambar kek yang aku letak kat atas tu adalah bahagian yang tinggal berbaki pada tengah malam hari. Pukul 12 tengah malam. Aku buat pada siang harinya. Laku lah sangat! He he.
Tak adalah... Sebenarnya aku buatnya setengah adunan sahaja. Bila dah setengah adunan tu, lebihkurang sukatannya main agak2 sajalah. Buat ikut naluri lagi lah... Tapi ok lah. Rasanya lembut, kurang manis dan lebih rasa coklatnya.

2 comments:

  1. aku pun lama dah tak mengekek..
    nak genggam duit sampai tak tiris.. hehe..
    tapi bila tengok kek awak ni rasa teringinlah pulak..

    ReplyDelete
  2. tak tiris?...hehe
    ...kadang2 awak ni masih yg dulu....huhu
    kempunan kang, susah lak....

    ReplyDelete