Saturday, January 28, 2012

Oya lace - pyramid or butterfly

Projek pertama aku untuk meletakkan sulam renda pada kain tudung. Percubaan untuk membentuk renda tidaklah mudah bagi aku. Nak buat satu paten saja kat atas ni sebenarnya tapi hasilnya jadi berjenis-jenis rupa!

Nak try buat butterfly. Adek kakak nenek moyang butterfly yang mai duk ada...
Yang betui- betui ada macam rupa butterfly tu cuma yang baris bawah tu saja...
Baris paling atas tu bentuk piramid. Baris di bawah tu belum cukup pas lagi....

Akhirnya aku pilih bentuk piramid yang paling kecik! Kecik sangat-sangat. Kena tambah lah dengan jahitan manik supaya ia tampak lebih meriah. Panjang lah pulak barisan manik yang nak kena dijahit pada sekeliling kain tudung. Tapi aku gagahkan diri juga. Huk huk...


Masih duk ada tiga helai lagi kain tudung yang aku nak kena sulam selepas ini. Adehhh....

Buat masa ni kain tudung patern ni yang menjadi pilihan aku seharian sebab potongannya yang labuh

Artis ni minta bayaran tiga kali lipat kalau nak publish wajahnya kat khalayak.... hehehe
 
Sabarlah sayang..... Ummi nak bergaya satt saja ni...he he

4 comments:

  1. alamk..renyah nya mak ngah..tengok pun dah pening rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. pening sat saja ana.... lama2 hilanglah tu
      ok,makngah dah letak gambar2 teknik bagaimana nak cucuk jarum dan nak pintal benangnya tu...

      Delete
  2. yg renda tu mak ngah kait guna benang bulu ke..sy ni kira pandai le juga kait mengait guna benang ni.dh bnyk juga yg dihasilkan seperti alas meja, chair back dan alas dulang.

    ReplyDelete
  3. nak guna benang bulu (org kedah kata bng bulu kambing) pun boleh,yg ni MNgah guna benang yg saiz kecik siket tu,,, benang ni pun boleh dikait nak buat alas2 dan chair back...
    klau MJ dah biasa mengait (crochet kut org panggil) lagi mudahlah nak buat sulam oya ...

    ReplyDelete