Followers

Thursday, January 19, 2012

Rendang bapak ayam kampung

Bahan2
1 ekor ayam
1/2  biji betik muda.
Cili api, bawang besar, bawang merah, lengkuas, serai(lebihkan serai), kunyit, rempah serbuk kari daging, jintan manis, jintan putih, kerisek, santan, garam, asam dan sedikit ajinomoto.

Layur ayam kampung yang sudah siap dibuang perutnya. Potong ayam dan bersihkan.
Blender bawang, cili, serai, lengkuas, jintan dan kunyit.
Masukkan ayam ke dalam kuali bersama semua bahan2 yang telah dimesin.
Tambah santan. Masukkan betik. Masak hingga ayam empuk. Masukkan garam, asam dan aji.
Masak lagi hingga hampir kering. Padamkan api dan angkat.

Pada hari yang aku balik kampung ambik buah timun betik, abang aku beri aku seekor ayam. Bapa ayam muda, tajinya masih pendek lagi, kata dia. Ayam ni ayam bulu balik. Dulu abang aku cakap, kalau nak bela ayam, elok bela sekali baka bulu balik sebab kalau ada apa2 penyakit yang nak menyerang ayam, situasi 'bulu balik' tu akan menolak balik penyakit yang bakal datang. Dia pun dapat petua ni dari orang2 lama. Entah sengaja orang dulu2 nak berperi-peri atau ada kebenarannya itu wallahualam.
Sebelum2 ni ayam tak dapat ditangkap sebab  sangat liar. Oleh sebab hari tu dah senja, jadi ayam pun dah rabun2 ayamlah agaknya.:)   Cadang aku mulanya nak letak sekali gambar ayam tu kat sini. Tapi tak jadi. Tak sanggup rasanya nak tenung wajah suci si ayam yang dah tak ada lagi... Fuhh panjang lak mukaddimah aku pasal ayam.


Lama sangat dah aku tak mengendalikan ayam sembelih untuk di masak. Isi daging ayam kampung tak sama dengan ayam siap proses yang dibeli kat pasar atau pasaraya. Ayam kampung isinya pejal dan keras. Mengendalikan ayam daging dari  pasar yang dah siap diproses lembeknya ibarat beras pulut yang dah siap ditapaikan. (Andaian aku ni tak boleh diguna pakai oleh orang lain...hehe)

Patutlah dulu2 ayah aku  merungut2 minta mak aku tunjukkan pada aku bagaimana cara2 untuk menyiang ayam yang baru sembelih. Celur dengan air panas, cabut bulu, layur pada api, buang perut dan menyiangnya mengikut tertib langkah yang sepatutnya. Maka sering teringatlah aku pada guru perempuan yang rapat rajin bercerita hari2 dengan aku. Pada keadaan yang tertentu dia akan  mengulang cerita bagaimana dia waktu mula2 baru kahwin dulu bapak mertuanya duk tunggu tengok dia menyiang ayam. Tiap kali apa dia buat, bapak mertua dia akan cakap, .." bukan buat lagu tu... bukan macam tuu... orang tak buat lagu tuu ....". Haha. Sangat lawak bila dia duk ulang2 cerita kat aku.      

Aku dapat resepi ni dari rakan sekerja aku. Kata dia mak mertua dia masakkan burung macam ni lah. Depa selalu makan burung hutan. Tak perasan lah. Burung sintar dengan burung ruak2 kut. Burung puyuh pun sedap masak lagu ni, kata dia lagi.Tapi kata dia bila dia masak macam ni guna ayam daging biasa yang dibeli kat pasar tu ia tak menjadi. Hancur habis dagingnya dan rasanya pun tak sama dengan bila dimasak guna ayam kampung. Dan kata kakak ipar dia, kalau nak masak guna ayam daging, kena keluarkan dulu isi ayam, keringkan kuahnya sedikit dan kemudian barulah masukkan balik isi ayam tadi ke dalam kuali.
Buah betik dicampurkan sekali untuk proses cepat melembutkan daging ayam kampung. Lagipun campuran dengan buah betik akan menambah rasa manis pada  rendang atau gulai ayam.

Memang pada aku pun rasanya tak sama dengan rendang biasa yang selalu aku buat untuk cicah dengan ketupat pulut pada hari raya.
Anehnya anak aku yang perempuan tu cakap, pada dia tak ada apa2 beza pun. Hi hi. 
Komen anak lelaki aku? Dia cakap, makan mak masak macam ni barulah pendekar. Asal lak pendekar? Aku tanya. Ayam ni ada keris kat kaki! kata dia..Ah, budak ini. 
Patutlah pagi esoknya selepas aku perangat rendang ni  tudung kuali berbunyi berulang2 kali.  Bila tudung kuali tu dah diam, aku pun pergi jenguk. Oh. Dah berseh rupanya. Daging ayam tu pun warnanya gelap2 macam panglima berbaju hitam jugalah. Hitam dagingnya itu aku agak sebab bulunya yang berwarna hitam.

11 comments:

  1. Ana suka rendang ayam pencen.Lg lama masak,lg sdap,mklumla ayam tua.Isi dh keras.Bab siang ayam,ana ada crita lawak.Nantila ana critakan kt blog.Mak ngah jom join contest kt blog ana

    ReplyDelete
  2. kita pun terror tau mencabut bulu ayam kg.sebab zaman kecik2 mampunya makan ayam kg peliharaan org.

    ReplyDelete
  3. Ana
    ohya... bru tingat kt ayam pencen.... tang mana salu org juai Ana? nak pi cari la...
    Apa yg lawak ttg siang ayam tu, citalah nanti ek/
    Satna MNgah nk pi tnya kt sapa2 sat ttg harga jam tu

    Mama Janet
    Yala zamn kita kecik2 dulu mkn ayam kg ja... tp dulu arwah tok MNgah bela ayam,jual telur, jrg nk sembelih wt gulai...:(

    ReplyDelete
  4. wah..rendang akak ni ada letak betik ye..tak pernah makan masak cam gini...selalu saya rebus je betik..kekeke

    ReplyDelete
  5. rasanya salah satu petua nak lembutkan daging, perap dgn getah betik(dr daun @ buah muda)cubalah... Quinnie makan rebus betik dgn budu ek? hehe

    ReplyDelete
  6. salam ziarah dan kenal... sedapnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga dan terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog merapu2 ni.... hehe

      Delete
  7. glupzzzz ayam yg mak ngah letak kat pintu grail tu ka....rare ayam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betui sangat2...ayam yang matanya terlepas tapi badannya terkurung.... hensem kannn....?

      Delete
  8. Mak Ngah..tima kasih atas kiriman benih tu.Dah sampai thari tadi.yg panjang2 tu benih kacang apa.Yg macam isi kuaci tu benih timun labu ye

    ReplyDelete
  9. sama2 kasih... yang tu kacang telang, kut2 rasa nak buat nasi kerabu kelantan ke... hehe....
    ya, yg macam kuaci tulah benih timun betik.. Mngah dh cuba tanam.... dlm pasu je... nak keluar 4 helai daunnya dah...

    ReplyDelete