Followers

Sunday, September 11, 2011

Pokok Sawi Cina pelawas kencing

Bahan2
3 pokok sawi cina
1 camca barli
1 sudu kecil gula merah
2 cawan air

Masukkan semua bahan dalam periuk. Jerangkan atas api hingga mendidih. Bila agak tinggal 1 cawan, sejukkan sedikit dan bolehlah diminum.

Malam tadi hujan turun. Pagi ni pun hujan masih belum berhenti. Mak cik mak cik yang lanjut usia ni kerja nak pi ke bilik air jer rasanya. Nak buang air kecil. Hehe. Tu yang teringat nak buat post pasal daun sawi cina. Dah banyak hari sebenarnya aku masak air ini. Itu pun bukannya selalu. Hehe.
Barli juga dikatakan berkhasiat dalam pemeliharaan buah pinggang dan melawas air kencing

Inilah gambar pokok sawi cina. Daunnya tak boleh dimasak sayur. Aku dapat benih dari sorang kawan kaum cina. Dah dia cakap namanya sawi cina. Dapat melegakan masalah kencing tak puas. Pokok ni mudah biak. Musim panas ia hilang, musim hujan ia tumbuh balik dari taburan biji2 benih yang telah kering.
Ini gambar urinary system. Guru Biology cakap salur kencing dari buah pinggang ke pundi kencing tu besarnya sebesar urat bihun jer. Kalaulah ianya sebesar urat mi, besarlah siket kan... Jadi kalau kita minum air kuat berperisa, teruklah buah pinggang dan salur kencing tu nak buat kerja dia. Kasihanilah dia. Dari itu marilah kita bersama-sama menjaga kesihatan buah pinggang kita. Haha.

18 comments:

  1. Mak ngah masih ada benih sawi cina ka. Kalau tak keberatan boleh mintak
    . Untuk anak saudara yang hidap sakit buah pinggang

    ReplyDelete
  2. Mak ngah masih ada benih sawi cina ka. Kalau tak keberatan boleh mintak
    . Untuk anak saudara yang hidap sakit buah pinggang

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak masih ada anak pokok kecik2 ... minta email @ alamat makngah nak pos

      Delete
    2. Sy pun nk. Anak saudara kena sakit buah pinggang alyafatimah88@gmail.com

      Delete
    3. Sy pun nk. Anak saudara kena sakit buah pinggang alyafatimah88@gmail.com

      Delete
  3. Sy pun nak makngah kalau ada benihnya..ada kawan yg sakit buah pinggang...email sy nazri_kmm@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Sy tinggal kat sijangkang. Klu ada benihnya nak mintak sikit mak ngah. Email sy yg atas ni nazri_kmm@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. Assalam.sy pon nak juga..benih pokok sawi cina..rus_sham@yahoo.com..

    ReplyDelete
  6. Assalam.sy pon nak juga..benih pokok sawi cina..rus_sham@yahoo.com..

    ReplyDelete
  7. saya nak juga... adawiyah14914@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Mak Ngah...jika ada benih sawi cina tu saya pon nak juga untuk rawat anak saya yang ada masalah buah pinggang bocor. Email saya my.alfaisal@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Mak Ngah...jika ada benih sawi cina tu saya pon nak juga untuk rawat anak saya yang ada masalah buah pinggang bocor. Email saya my.alfaisal@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Mak ngah,jika ada benih sawi cina sya pun nak bapa sya kena sakit buah pinggang.email sya mybravo75@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Mak ngah,jika ada benih sawi cina sya pun nak bapa sya kena sakit buah pinggang.email sya mybravo75@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. Sy pon nak.. Nk tlong kwn. Email sy kerai_kunyit@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. Sy pon nak.. Nk tlong kwn. Email sy kerai_kunyit@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. As salam mak ngah..
    Boleh tak makngah tlg saya..
    Anak sedara saya darjah 2 sedang sakit buah pinggang..sy cari sekitar trganu masih x jmpa..boleh tak makngah tolong saya...jasa baik makngah saya ucap terima kasih dan hanya Allah mampu membalasnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wksalam.. pokok sawi cina makngah baru nak pulih, ptg tadi ada nampak 2 tangkai kecil bunga yang kering .. boleh lah nak cuba semai benihnya ... hubungi makngah email: syapora@gmail.com

      Delete