Followers

Thursday, September 15, 2011

How to make Ketupat Palas...Malay Traditional Food

Bahan2
1 kilo beras pulut susu
600gm santan segar
daun pandan, garam

Sukat beras pulut masukkan dalam mangkuk. Tujuannya ialah untuk menyukat santan yang akan digunakan untuk memasak beras pulut tadi. Maksudnya 1 mangkuk beras pulut = 1 mangkuk santan.
Jika gunakan santan segar pekat yang dibeli kat pasar tu, cairkannya menjadi 1 mangkuk yang sama saiz dengan mangkuk yang digunakan untuk menyukat beras pulut tadi.

Panaskan santan dalam kuali. Masukkan daun pandan dan garam. Bila santan mula mendidih, masukkan beras pulut yang sudah dibersihkan dan disejat. Kacau atas api hingga kering. Bila sudah kering, sejukkan dan pulut ini sudah sedia untuk dibalut menggunakan daun palas.

Untuk memudahkan kerja, daun palas eloklah dibuat ketupat kosong terlebih dahulu tanpa masukkan beras ke dalamnya. Buka ketupat daun palas kosong dan masukkan beras pulut yang separuh masak ke dalamnya.





Cara-cara nak membalut beras pulut gunakan daun palas, silalah lihat video di atas. Boleh replay banyak kali pun tak apa. Kawan aku cakap boleh gunakan kertas yang dipotong untuk ganti daun palas dan gunakan kertas tisu yang digumpal untuk gantikan beras pulut. Hehe. Kreatif dia ni. Dia ajar maid dia macamana cara nak membalut ketupat daun palas.

Lepas siap dibalut bolehlah direbus hingga airnya kering. Jika tak nak rebus semua, boleh letak dalam freezer dan rebus bila hendak makan.

Aku gunakan panduan resepi ketupat ini sejak harga beras pulut RM2.30-RM2.50 sekilo dulu2 ni. La ni beras pulut biasa sekilo RM5.00. Beras pulut susu sekilo RM5.50. Beras pulut hitam sekilo RM10.00.

Ketupat daun palas yang aku buat pada 2 minggu lepas, aku gunakan beras pulut hitam. Nak upgread ciket la konon2nya. Hehe. Sebelum memulakan operasi, aku tanyalah pada sianak yang maknya pandai buat ketupat beras pulut hitam tu. Mak dia ni asalnya warga Siam sejati. Dia cakap maknya pesan jangan direndam dahulu beras pulut hitam tu sebab nanti ia akan jadi lembik. Owh aturannya lebihkuranglah macam nak buat ketupat yang dah aku terangkan kat atas tadi. Penuh doa dan harapan aku, janganlah lingkup pula ketupat aku kali ni. Hihi.

Beras pulut hitam ni sifatnya tidak berkanji. Ia langsung tidak melekit. Entah. Katanya ia cukup berkhasiat. Aku google, tak jumpa pula cerita tentang khasiatnya. Kalau dah beras perang itu berkhasiat, aku agak yang warna hitam ni lagilah kuat penangan khasiatnya kot... Hehe. Satu hal yang aku selalu dengar orang cakap pulut hitam ni 'tak bisa'. Yang aku perasan ialah lepas makan ketupat pulut hitam ni tak adalah nak rasa mengantuk.


Dipendekkan cerita, menjadi jugaklah ketupat pulut hitam aku tu. Cuma kena rebus lama siket supaya ia lebih lembut. Dilain kali kenalah lebihkan sukatan santan ke dalamnya berbanding dengan memasak beras pulut susu biasa. Atau seperti carian aku kat google, masak dahulu beras pulut hitam supaya ia sedikit kembang sebelum dimasukkan santan.

Lepas siap dibalut, belum potong tangkainya.

Orang cakap yang macam ni ketupat jantan. Yang jenis lagi satu aku tak tau nak buat macamana :)

Ketupat siap masak


Rendang ayam ni hasil air tangan anak perempuan aku. Boleh pujilah. Sedap. :) . Pertamakali dimasaknya sendiri dari awal sampai akhir.


Nasi kerabu pada hari raya pertama. 3 orang kakitangan membuatnya. Masak nasi tambah lagi. Senang hati bila semuanya habis selesai....

Dalam banyak2 kuih raya pada tahun ini, kuih ini paling aku suka. Tak ingat namanya apa. Sebab rasanya masam2. Perisa strawbery...:)

Adala terjumpa resepi biskut macam ni kat internet. Nampak macam was2 ja nak mencubanya. Lain kali kalau ada terjual lagi, belilah lebih siket. 1 kotak ni harganya RM23.00 ja.

P/S : Untuk masak ketupat gunakan beras hitam, eloklah dicampurkan dengan beras pulut biasa. Ini kerana beras hitam tidak berkanji, ketupat akan menjadi perui.

No comments:

Post a Comment