Tuesday, September 13, 2011

Minyak serai wangi lagi!

Bahan2
2 cawan minyak masak(aku guna minyak Visawit)
1/4 cawan air
7 pokok serai wangi(sekali dengan daun dan akar2nya)
10-15 biji lada hitam
1 ulas bawang putih

Bersih dan potongkan pokok serai wangi. Ketuk serai pada bahagian tombak serai. Ketuk sedikit bawang putih dan lada hitam. Campurkan semua bahan dalam periuk. Masak dengan api perlahan. (Aku ambil masa lebihkurang 1 jam.)

Minyak serai wangi yang aku buat sebelum ini masih bercampur dengan air. Termasuk yang ini, ini adalah percubaan kali yang ketiga. Huhu.


Gambar serai dalam periuk aku ni nampak peliklah siket kan...


Aku tutup periuk pada peringkat awal supaya minyaknya tidak mercik keluar. Masaklah sehingga airnya betul2 kering.

Pada aku minyak ini sesuai untuk buang angin dan kurangkan rasa lenguh2. Kata orang minyak angin yang berasaskan alkohol boleh menghakis atau mengeringkan pelincir semulajadi yang ada pada sendi dan lesung seperti di bahagian lutut. Minyak urut yang berasaskan minyak kelapa/kelapa sawit ni aku pun kuranglah minat juga sebab ianya ada rasa melekit dan berminyak!

No comments:

Post a Comment