Followers

Monday, September 26, 2011

Sayur belacan ~ cekur manis dan kacang bendi



Bahan2
Kacang bendi
Daun cekur manis
sedikit belacan
garam dan ajinomoto

Larutkan sedikit belacan dalam air. Jerangkan atas api. Masukkan beberapa titis minyak. Bila air mendidih, masukkan daun cekur manis yang sudah dibersihkan dan masukkan juga kacang bendi. Bila agak layu dan masak, masukkan garam dan sedikit aji, terus angkat. Siap untuk dihidang.
~Aku gunakan aji sedikit sahaja. Sebesar kepala mancis api sahaja.
~Sedikit minyak tu untuk kekalkan warna hijau pada daun dan sayuran hijau.

Dua tiga hari lepas aku alami sedikit radang tekak. Ada la dari akibat dari siket2 batuk. Jadi masak sayur bening ni lah paling sesuai dengan mood orang yang tak ada mood. Hehe.

Rasa aku orang2 lama tempat aku panggil ini sayur belacan atau sayuq ayaq. Sayuq ayaq kacang lendiaq dengan daun asin-asin. Mai dari Kedah~Perlis. Hehe. Bahasa mudah orang Kedah.

Betul cakap kawan aku. Timbul rasa manis sebenar kacang bendi dan cekur manis. Tanpa seulas bawang. Hanya belacan dan garam sahaja. Masa periuk tu masih panas kat atas api, rasanya masih belum ketara lagi.
Versi ni samalah dengan sayur bening aku sebelum ini iaitu sayur manis rebung dan sayur ketela a.k.a sayur manis betik.
Entah. Rasa2nya ada aku terdengar anak aku cakap '...majulah belacan untuk rakyat Malaysia..' hehe..


rentetannya... habis semua yang dalam peti ais aku dah jadikan sayur manis... hasilnya memang manis.. hehe...

2 comments:

  1. heheh..betol la tu mak ngah..tapi kalau sayur cmni ana panggil sayur manis je..sedap..mau laju ja makan nasik tak hengat donia..hehehe

    ReplyDelete
  2. tgok syur manis ni mula2 mmg mcm xsmgt jaa.. bila dh start mkn dgn sambal ke... haaa.. taula kn..

    ReplyDelete