Followers

Monday, September 5, 2011

Sambal tumis tempoyak

Bahan2
1/2 cawan ikan bilis
1/4 cawan cili api
2 sudu tempoyak
1 inci kunyit hidup
1 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
garam dan minyak untuk menggoreng
~cili api yang biasa digunakan ialah cabai melaka kampung atau dipanggil cabai burung.
~ikan bilis -gred yang baik, sebab manisnya terletak pada rasa bilis dan gunakan sedikit sahaja garam.

Tumbuk cili api dengan biji2nya sekali hingga lumat. Tambah kunyit hidup dan tumbuk lagi.
Bancuhkan tempoyak dengan 1 cawan air. Tambahkan cili api tumbuk.
Hiriskan bawang besar, bawang putih dan bawang merah. (Bawang dihiris memanjang, bukannya melintang.)
Panaskan minyak, tumis bawang biar layu. Masukkan bancuhan cili api tumbuk bersama tempoyak tadi. Adunan ini berwarna keruh. Tambah garam. Masak hingga naik minyak dan bertukar warna seperti di atas.
~Boleh tambah isi petai atau terung pipit jika suka.

Aku ni dah lama sangat tak masak sambal tempoyak. Aku kurang minat pada masakan tumis yang ada minyak. Tapi dek kerana ramai sedara dari Pahang yang datang rumah aku pada raya tahun ni, aku buatlah masakan ini sebab nak jamu depa tu semua.

Takdir tuhan. Ipar, anak sedara dan cucu sedara punya sebab yang tak dapat dielakkan dari menghadirkan diri untuk beraya kat Kedah. Sampai hari ini pun masih ada yang belum dapat balik ke Pahang.

Sukatan bahan2 yang aku tulis tu bukanlah yang sebenarnya aku buat. Dah enam hari pun usia sambal aku tu. Baru hari ni nak buat cerita pasal sambal tempoyak. Hehe.

Lepas masak, aku pun rasalah sambal aku ni. MasayaAllah pedasnya toksah duk ceritalah... Aku pesan kat depa semua awal2 lagi aku warning, jangan duk ceduk beriya sangat sebab rasanya yang amat pedas tu.
Dulu aku selalu tengok sambal tumis tempoyak adalah menu utama kat rumah arwah mak mertua aku. Tiap kali makan nasi wajib ada sambal tempoyak. Ada anak2 sedara yang dah boleh makan nasi dengan hanya sambal tempoyak sahaja kalau tak ada lauk lain.
Pada aku bila makan saja sambal tempoyak ni, dia ada satu rasa yang tak tau nak cerita. Rasa macam makan benda reput pun ada. Hehe. Rasa kat lidah, tapi otak dah terasa macam dah duk kat dapur arwah mak mertua aku. Aneh juga rasa tempoyak ni. Dan memang bengang pun kalau aku cerita pasal tempoyak kat kawan2 aku. Tak dak sapa sorang pun yang akan paham. Orang Kedah bukan pemakan tempoyak!

Tapi tak apalah. Anak sedara yang sorang tu asyik cakap yang sambal aku tu pedas. Tapi makin pedas, makin dia duk ulang makan lagi. Last2 aku tengok dia duduk tersandar. Dia cakap sambal Mok Tam ni memang tiptop! Hehe.

Macamana cara nak buat tempoyak?
Hehe. Aku pun tak pandai sangat. Aku pisah2kan isi dengan biji durian. Durian edisi kahwin orang tak buat tempoyak yak? Gunakan isi buah durian kampung. Simpan seeloknya dalam bekas kaca. Jangan terus masukkan dalam peti ais. Biar gas meruap keluar dulu, esoknya baru simpan dalam peti ais. Ada orang kata gaulkan dulu dengan sedikit garam. Tapi aku tak pernah campur garam pun sebab tak tau nak letakkannya sebanyak mana.

2 comments:

  1. assalam mak ngah..selamat hari raya..sorry lambat wish..bz

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam...ana
    selamat hari raya juga... maaf zahir batin

    ReplyDelete