Followers

Thursday, September 29, 2011

Ringgi si emping wangi


Salam
Kali ni aku nak cerita pasal satu makanan yang boleh aku katakan dah dekat2 nak pupus. Dah betul2 pupus kot....
Kalau tak silap dalam 2 hari lepas ada sedikit ulasan pendek kat TV menyebut pasal ringi ni. Ada acara majlis apa tak tau kat Jitra tu perkenalkan benda ni kat pelajar2 luar negara. Emm... anak2 aku pun dah tak tau kalau aku sebut pasal ni.

Kecik2 dulu ada la aku makan benda ni. Kebanyakan cerita ni aku kutip rujukbalik dari blog Teratak Senja.
Aku sendiri dah banyak ingat2 lupa pasal benda ni.
Dan seingat aku ringi yang aku makan dulu2 ni kaler dia hijau. Rasanya lembut2 kenyal dan ianya berbau sangatlah wangi. Makan dengan kelapa kukur dan gula.

Aku ulas baliklah sedikit seperti apa yang ditulis kat blog Teratak Senja. Ia dibuat dari padi pulut yang masih muda. Maksudnyanya isi buah padi beras pulut masih belum keras, masih diperingkat susu lagi. Padi muda dipetik guna rengam. Ayak gemal padi gunakan kaki. Gorengkan. Lepas goreng tumbuk ia gunakan lesung tangan atau lesung hindik.

by google
yang ni lah orang kampung aku panggil rengam.

by google
cara nak gunakannya untuk mengutip tangkai buah padi


by google
gemal padi

by google
goreng tanpa minyak

by google
kalau aku la yang diberi tugas congkeih benda ni, alamat banyakla yang berterabur tumpah ke tanah...

by google
tambah air sedikit2 supaya ia lembut... gitu la kot..

by google
Ringi yang dah siap untuk dimakan. Aku teringinnya nak makan.... Kat Pekan Rabu pun tak dak juai nih...

Sistem tanam tabur kering la ni orang tak biak padi pulut dah. Dulu ni bolehlah, padi ditanam seperdu2, tiap tuan tanah buat tapak semaian padi sendiri. Boleh pilihlah nak tanam benih padi apa yang dia suka.

~Ringi=ringgi
~Lesung hindik=lesung indik

~Gambar2 yang banyak kat sini aku dapat dari internet ~dari Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah.
Nak yang real lagi kena pi kat Muzium Padi la kot. Aku sendiri pun tak penah sampai sana lagi pun.... hehe


Emping biasa. Rasanya yang ini menggunakan padi beras pulut yang lebih matang. Isi berasnya lebih keras berbanding ringgi yang diproses pada masa isi beras masih lembut, istilahnya susu kot..
Emping ini lebih kering, tawar dan kurang wangi berbanding ringgi.


by google
Gambar lesung tangan. Hehe. Dah nak jadi muzium tak diktiraf pulak aku ni. Gambar hitam putih ni lebih antik...:P


by google
Ni gambar lesung tangan tambahan. Tak ingat dari Sabah atau Sarawak. Depa tengah tumbuk beras untuk dijadikan tepung. Dulu2 aku pernah mencuba aksi ini banyak kali. Tapi tiap kali cuba, tiap kali tu lah accident!! Gagal nak ikut rentak irama yang betul...


by google
Nak tambah siket lagi. Ni patern rumah lama Kedah. Fesyen rumah arwah tok aku. Kecik2 dulu aku rasa tiangnya tinggi melangit. Kat bawah rumah ni lah aku tengok arwah tok aku menumbuk beras untuk dijadikan tepung.

3 comments:

  1. timah..
    aku teringat emping yang kita makan kat rumah hasnah ke.. yang kita pergi rumah dia naik bot tu.. lebih 30 tahun dulu.. itulah kali pertama dan terakhir aku makan emping..

    ReplyDelete
  2. emping yg 30thn dlu tu xsama dgn ringgi ni....
    kalo awk nak, sy poskan emping tu kat awak bila2 saya free nnt ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak ngah antaq mai kat saya sepeket..msj sy kalu da lg 012 4725736 lan

      Delete