Followers

Sunday, December 18, 2011

Kerabu bunga betik

Kerabu bunga betik ni  aku buat selepas teringin nak cuba satu petua. Bunga betik selalunya susah nak dihilangkan rasa pahitnya. Menjadi juga petua ni rupanya. Untuk menghilangkan rasa pahit bunga betik, rebus asam keping ke dalam air hingga mendidih. Selepas itu masukkan bunga betik ke dalam air yang sedang menggelegak tadi. Aleh2kan sekejap selepas itu angkat dan toskan. Juga aku buangkan tangkainya dan tinggalkan kelopak bunganya sahaja sebab aku masih bimbangkan rasa pahit takut tak boleh makan terus...

Bahan untuk kerabu seperti biasa:
Santan, kerisik, isi ikan/udang kering/ikan bilis, bawang merah, cili, belacan, asam, garam, air limau nipis.

Gambar bunga betik ni aku dapat dari google. Abang aku yang berniaga ulam2 kampung kat pasar pagi Bukit Mertajam cakap, kalau dia jual bunga betik ni, cepat sahaja lakunya habis dibeli orang. Zaman la ni kan mudah sangat dah darah manusia semuanya bertukar menjadi manis! Penuh dengan gula. Cari ikhtiar nak turunkan paras gula dalam darah, nampaknya kenalah berbalik mencari makanan herba..!

Ini gambar lama daun cekur yang aku masukkan sekali ke dalam kerabu bunga betik aku tu. Ia tak miliki aroma yang wangi seperti daun cekur biasa yang berwarna hijau. Tapi katanya ia lebih berkhasiat dari cekur hijau dari segi perubatan. Bagus untuk orang perempuan. Tiap kali selepas memakannya, aku perasan, siap meletus sahaja  segerombolan angin keluar dari badan aku. Hu hu.

3 comments:

  1. nanti nak cuba tips akak tu...saya pun suka makan ulam betik ni...:)

    ReplyDelete
  2. Cek:
    Emmmm.... memang best... hehe

    quinnie:
    suka makan ulam betik juga kah? eh eh..pahit tuu.. hehe

    ReplyDelete