Followers

Monday, December 5, 2011

Pelangi, anggur dan tasik

(Ini buah anggur real dari ladang tasik Beris. Buahnya rapat2. Ini bukan ladang anggur Mediterranean!!)

Petang Sabtu lepas. Dah pukul 3 pun. Anak aku tiba2 ajak aku pi Tasik Beris. Tengok anggur katanya. Sebelum ni dah berkali2 dia ajak aku. Tapi aku yang suka bertangguh...
Sampai sana lebihkurang pukul 4 petang. Sesampai kat situ, hujan pun turunlah dengan amat lebatnya. Anak aku kata, tu lah mak ni, payah sangat nak ajak pi berjalan... Hujan lebat ni sambut ketibaan aku agaknya.... Lama pulak tu. Ingat dah nak patah balik saja dah. He he.Lepas hujan, nampak pulak pelangi. Eh, cantiknya pelangi itu. Dah lama tak tengok pelangi. Maklumlah lah la ni selalu busy, dah tu jarang pulak keluar mengadap ke langit lepas. Asyik duk ambik gambar pelangilah pulak! Eh! Nak mai tenguk pelangi ka nak mai tengok anggur ni?...

Oh, Patutlah dari luar tadi nampak berkabus saja. Rupanya benda ni dipasang kat bahagian dalamnya, patutlah macam ada asap masa nak masuk tadi..

Pada aku yang cinta amat pada tanaman angur, minatlah walaupun melihat pada kuntuman bunga anggur.
Ada kelompok yang sedang dibuang semua daunnya. Ini adalah kawasan yang baru mengeluarkan pucuk bersama dengan bunganya. Plastik ditutup pada keseluruhan bahagian atasnya sebab air hujan dikatakan akan merosakkan buah2 anggur.
Masa aku sekolah rendah dulu, hanya dapat tengok gambar buah anggur dari buku Ilmu Alam. Rasanya anggur itu adalah sebahagian dari tanaman dari negara-negara Mediterranean.
Pokok kelapa ni ditanam kat bahagian depan tasik. Suka tengok pasai depa ni rajin sungguh duk buat kerja. Ianya tak ada kaitan dengan pendebungaan anggur. Tapi kat tempat aku serangga ni selalu dikaitkan dengan orang yang suka marah2 dan orang yang suka maki2 orang. He he.  Pada 'si hot tempered tu' dia sangat2lah dikhuatiri adakah dia baru saja sudah termakan sekawan tebuan! ha ha ha...
Kat kampung aku tak ada saujana serupa dengan yang ini, Cantiknya tasik berlatarkan bukit dibelakangnya.
Tasik buatan manusia bukannya tasik semulajadi kot. Tu yang banyak tunggul2 gerigis kat sini. Ladang anggur ini letaknya betul2 di bahagian kawasan tengah tasik.
Galeri ini katanya baru saja dibuka. Di sini tempat untuk mendapatkan tiket, buah2 anggur segar, air anggur dan souvenir bercorak anggur.
Gambar ini diambil dari bahagian dalam galeri yang mengadap tasik. Tapi lupa pulak nak snap gambar kaunter tiket dan suasana di dalamnya.
Aku letak banyak gambar2 kat sini sebab aku betul2 kagum dengan projek ini. Dengar ceritanya ia milik kaum bumiputera. Pengurusan tertingginya adalah seorang anak muda yang dulunya sama bersekolah menengah dengan anak aku yang bongsu itu. Ini barulah betul2 disebut peladang berjaya!   Penambahbaikan pada prasarananya yang selalu dibuat kat sini aku tengok nampaknya bertaraf multinasional!
Ladang anggur Tasik Beris Sik, Kedah. Suatu projek tanaman pertanian yang berjaya dan aku nampak tak putus2 dikunjungi oleh ramai orang pada cuti sekolah kali ini.

1 comment: