Followers

Friday, October 7, 2011

Merenih telur ikan seludu

Dah lama aku nak masak serupa yang dimasak oleh si Eda kawan aku tu. Sejak dari dia tunjukkan gambar telur ikan mayung kat blog dia. Rasanya 2 minggu lepas aku masak telur ikan ini.
Kliklah resepinya kat sini. Aku ubaisuai sedikit gunakan buah belimbing buluh sebab tak ingat nak beli tomato. Tapi balik dari pasar memang aku buka blog Dari Dapur Mak long sebab nak tengok balik macamana cara dia masak telur ikan.

Penjual ikan tu cakap 100gm harganya RM6.00. Aku cuma beli 400gm sahaja.
Dia cakap yang tu telur ikan pelotan. Yang ni telur ikan seludu. Telur ikan seludu lagi sedap dari telur ikan pelotan katanya. Bila aku cakap nak telur ikan seludu, tangan dia masih duk cekup sauk ambik telur ikan pelotan untuk ditimbangnya. Lepas aku tegur pun dia masih duk ulang buat perkara yang sama lagi.Layan sajalah. Sebab aku tengok memang nampak serupa saja ketiga2 baris pinggan yang dia duk atur kat atas meja dia tu. Tak nampak macam datang dari ikan yang segar. Tapi dah tak ada orang lain yang jual telur ikan, ambik sajalah.

Ini pertamakali aku mengendalikan cara memasak telur ikan.
Rupanya kerandut telur ikan kena dibuang untuk mendapatkan telurnya sahaja. Ada pulak telur2 ikan yang sudah lembik berair dan mendatangkan bau yang sangat tidak enak. Itu pun kena dibuang. Sebab tulah aku aku campurkan masakan ini dengan asam belimbing buluh.

Tapi aku tengok anak aku yang sorang tu minat sangat dengan telur ikan ni. Aku tengok dia lepas duduk ke,berdiri ke, lepas tu dia tuju ke dapur. Tidur baring, lepas tu dia menuju lagi ke dapur. Hehe. Aku teringat satu hal. Teringat cerita dongeng si Pekan dengan telur Tembakul....


Nasi yang dimasak pada hari itu. Masak nasi dalam periuk tanah. Nampak mcam nasi dalam tempayan ja kan? Hehe.

Nilah periuk tanah yang buat nasi jadi nampak tambah sedap. Kata anak aku tu. Periuk tanah ni dibeli oleh menantu aku.

P/S : jika merenih telur ikan seperti di atas, eloklah sarung (kulit) yang membungkus telur ikan dibuang biar telur ikan berkeadaan sebiji-sebiji. Jika tidak, telur ikan tak mudah empuk. Kalau dimasak gulai boleh jadi ia tidak menimbulkan masaalah.
(9.10.2013) 

2 comments:

  1. wow.. sedapnya..
    lama dah aku tak jumpa telur ikan ni kat sini..
    kalau nak kena pergi ke pasar pasir penambang, kuala selangor.. jauh tuuu..

    ReplyDelete
  2. Kuala Selangor sy pnah pi,
    Eh, kalu dpt pi penambang tu, tentu dpt ikan dan lain2 mknn laut yg segar, syoknya..!

    ReplyDelete