Followers

Sunday, October 9, 2011

Sambal belacan asam papan

Bahan2
5 biji buah asam muda
5 biji cili api
garam, belacan,
1 biji lada besar
1 ekor ikan kembung rebus

Buah asam muda hendaklah dikikis kulit luarnya dan biji asam dikeluarkan untuk menghindarkan rasa pahit.
Tumbuk garam, belacan, cili api dan lada besar agak sedikit hancur. Masukkan buah asam muda. Tumbuk lagi jangan sampai terlalu hancur. Akhir sekali gaulkan dengan isi ikan rebus. Siap untuk dihidangkan.

Aku sebenarnya dah lupa pasal sambal campur buah asam muda ni. Abang aku mai ke rumah aku bawakan buah asam muda. Dia nak aku tumbuk sambal macam yang pernah arwah tok kita dulu buat, katanya. Barulah aku ni ingat balik. Tapi dulu2 ni, sebenarnya sambal ni dicampurkan dengan isi ikan puyu yang sudah dibakar. Sedap ni, pada selera kampung aku ni lah... hehe

Ini buah asam masak. Aku beli asam ni sebab ingatkan mulanya ia adalah produk orang kampong. Tapi rupanya penjual tu cakap asam ni mai dari Thailand.

Teringat aku pada petikan yang menyebut dalam pelayaran Munsyi Abdullah ke negeri2 sebelah pantai barat di bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu, yang banyak kelihatan ialah pokok2 kelapa, mangga dan asam jawa. Ini tulisan semula orang lain dari petikan beliaulah.

Banyak rupanya khasiat asam jawa seperti dalam perawatan selsema dan batuk gatal keronkong. Lagi khasiatnya boleh klik kat sini.

No comments:

Post a Comment