Followers

Tuesday, October 18, 2011

Pulut lopes, pulut dakap dan beras hitam



Salam
Rasanya akan ada yang tertanya-tanya apalah agaknya yang nampak hitam2 segala kat gambar yang aku letak kat atas nun...

Yang belakang kiri dililit daun pisang tu asalnya aku nak buat ketupat, tapi dah tak ada daun palas, aku balutkannya guna daun pisang. Jadilah bentuknya serupa dengan kuih lopes.

Kuih lopes by Google


Cara-cara nak buat ketupat, ada N3 aku KAT SINI. Tapi untuk kali ini aku masakkan dahulu beras hitam a.k.a. beras pulut hitam tu biar kembang sebelum ditambah santan kemudiannya.

Yang sebelah kanan ada warna putih kat tengah tu pulut dakap. Pulut dakap ada pisang kat dalamnya. Dek kerana kesemuanya ni dah aku hidangkan bersama dalam satu pinggan, jadi aku makan saja ketupat pulut dan pulut dakap tu cicah dengan serondeng ikan. Hehe. Sedap saja. Layan.

Serondeng ikan tu aku beli yang dah siap. Aku pikir kat Kedah ja yang orang kenai pulut dakap. Rupanya tidak. Tapi kat Kedah ni ada nama lain yang orang panggei kat pulut dakap ni.


Ni lah cara aku bentukkan daun pisang gunakan botol sebelum kelonsong ni dimasukkan dengan beras yang sudah dimasak bersama santan. Ada orang bagi petua kat aku begini caranya nak buat ketupat, ala2 kuih lopes gitu... Tapi susah juga rupanya sebab daun pisang aku tu tak cukup besar. Sebelum ni tak pernah2 lah pulak aku buat kuih lopes...


by Google

Bila anak aku tengok gambar ni, dia kata, awat padi ni dia asai mai dah warna hitam ka?

Rasanya aku sendiri ada kenangan dengan padi pulut hitam ni. Rumah aku masa kecik dulu bersempadan dengan petak bendang. Suatu hari aku ternampak dalam barisan anak2 padi yang sedang membesar, ada tempat yang kelihatan lompong. Jelaslah nampaknya. Mungkin anak2 pokoknya telah dimakan ketam atau apa-apa tak tau lah aku. Aku turun ke dalam petak (bendang) dan mencabut anak2 semai yang ada dan aku sulamkan anak2 pokok tu pada ruang yang nampak kosong.

Selepas itu banyak kali aku terdengar arwah tok aku tu bercerita pada rakan dan jirannya. Dia sangat2 hairan siapalah punya angkara yang dah alihkan anak2 benih padi pulut hitamnya tu. Aku diam saja. Takut nak mengaku, sebab beliau ni boleh tahan garang orangnya. Tapi dah lama-lama sangat tu aku mengakulah. Hehe. Bukan apa. Masa tu aku dah tak ada kerja nak buat, bosan tahap tak patut kot.

Yang sebenarnya kat sini tadi asalnya aku nak bercerita mengenai khasiat beras hitam. Selama ni aku google beras pulut hitam sebab tu lah tak berjumpa. Rupanya ia dikenali sebagai beras hitam. Mungkin kerana sifatnya yang tak ada glutinos tu.

1. Pada masa Cina kuno, beras ini diklasifikasikan sebagai beras terlarang. Tabu bagi rakyat jelata. Ia hanya beredar dikalangan istana sahaja. Pada ketika ini, ia berfungsi sebagai ubat.

2. Di Korea, ia menjadi bahan penting dalam pemeliharaan kesihatan kerana ia kaya dengan vitamin, mineral dan antioksida.

3. Kandungan kalium dan magnesium yang tinggi padanya dapat mengontrol tekanan darah yang berisiko menyerang penyakit pembuluh darah, otak dan jantung.

4. Pigmen hitamnya paling baik dan berperanan besar mencegah pengerasan pembuluh nadi.

Sumber yang didapati dari berbagai-bagai sumber, bolehlah klik kat sini.

4 comments:

  1. Pertama kali melihat pulut dakap tu.. Tak pernah makan lagi.. tentu rasanya sedap.

    ReplyDelete
  2. Mak Ngah pun nilah pertamakali memasaknya sendiri, tapi tak letak gambarnya kat sini sebab tak cantik,belum ada kemahiran membungkus dan mengikatnya lagi...

    ReplyDelete
  3. Takpe.. Lama2 nanti Mak Ngah tentu mahir.. Nampak sedap.. Rasanya seperti apa ye?? (teringin nak tahu)

    ReplyDelete
  4. ... pulut lemak kukus dalam daun pisang, gigit2 ada rasa pisang... tak dapat nak bayangkan macam rasa apa... :)

    ReplyDelete