Followers

Friday, October 28, 2011

Pulut dakap

Bahan2
1 cawan beras hitam
1/2 cawan beras pulut
santan. garam
buah pisang
daun pisang

Bersih dan toskan beras hitam. Masak bersama 2 cawan air. Bila sudah agak lembut, masukkan santan. Bila santan mendidih, masukkan beras pulut (putih). Masukkan garam.
Masak sehingga santan kering, tutup api.


by google

Di atas ini ialah langkah2 untuk membuat pulut dakap. Lepas siap dibungkus, bolehlah dikukus.

by google

Ini gambar pulut dakap yang comel. Aku punya pulut dakap tak serupa dengan yang orang lain punya. Hehe.

Aku ni sebenarnya taklah minat sangat dengan pulut dakap ni. Aku lebih berminat dengan pulut sambal. Tapi dah ada daun pisang, buah pisang dan beras hitam yang baru dibeli kat Wang Kelian hari tu, tak taulah nak dimasak apa lagi dengan beras hitam ni selain dari dibuat bubur. Bubur dan makanan manis aku kurang gemar.

Beberapa minggu lepas seorang rakan sekerja aku yang jadi peminat tegar pulut dakap telah membahagi2kan kuih kegemarannya tu pada aku dan kawan2 yang lain. Terpegun jugalah aku menengok ke pulut dakap yang dia beli tu. Kecik comey nya lah pulut dakap tu. Yang aku buat tu kalau nak dijual, berapa kupanglah selayaknya ya? Ha ha.

Lepas masak pulut dakap pada hari tu, (tak ingat dah hari apa) aku suruh anak aku bawa ke tempat kerjanya. Esok paginya anak aku cerita kawan sekerja dia tu cakap kat pulut aku tu apa, tau tak? Dia cakap, 'Dakap sungguh aih...'
Haha. Mak-mak misi ni dah kerja shif malam tu duk buat lawak pulak dah... aku ni dah la baru nak belajar. Ha ha.

3 comments:

  1. suka makan pulut dakap ni mak ngah...tapi bila bab bungkus2 pas tu kena lak nak ikat...he he...tak berapala nak pandainya....:D

    ReplyDelete
  2. sy pun suka pulut sambal dari pulut dakap.sampai harini sy dok pikir..mai mana lah nama pulut dakap ni..

    ReplyDelete
  3. cik cek
    pada yang minat dengan pulut ni, memang sedaplah kalo dapat makan pulut dakap ni...
    kalo nak buat lg, rasanya MNgah ni dh nk pndai siket balut2 dan ikat2 tu kut... hehe

    Ana
    pulut dakap tu dh kapel terlampau tu... haha...jom kita pi beli pulut sambai..

    ReplyDelete