Tuesday, April 12, 2011

Labu masak kicap




Labu masak kicap adalah antara menu pada malam ini. Bila makan labu, rasa macam pelik siket. Macam makanan orang dolu2 jer. Hehe

Aku selalu terkenang2 pada labu masak kicap sebab zaman kecik2 dulu selalu dimasak oleh orang kampung aku bila ada kenduri secara kecil2an. Standard la kan, blog makcik retro ni, entri pun keja duk cerita pasai imbas2 kenangan lalu saja la...La ni orang tak jamu labu kicap dah kut time kenduri. Tu pun tak tau la sebab aku pun tak pi attend semua kenduri orang kampong. Balik kampung pun setahun sekali. Haha

Masak serupa masak kicap biasa. Bahan asas yang aku tak lupa masukkan ialah udang kering dan lada hitam. Nanti bila makan dia akan ada satu kombinasi rasa yang ngam dengan perisa labu ni.

2 comments:

  1. cun lah awak punya masak kicap labu ni..
    aku buat hari tu macam lain je..
    nak kena cuba sekali lagi ni..
    aku tgh rebus kacang kuda guna pressure cooker..
    tapi 4 kali buka dan tutup semula.. baru kacang tu lembut..

    ReplyDelete
  2. haha
    sy pun sama, yg buat pertamakali masa dk cita labu kt fb tu pun xbrapa mjd juga, agk ceroi, pucat siket, yg ni xboh garam dh, asal ada kicap ngan udang kering ja.

    hahaha
    awt la pi dk ikut sy, p masak kacang kuda tu? haha..buka tutup buka tutup byk kali, pressure dia melayang keluaq la... xpa la, lpas ni pndai nk setting dh la tu..

    ReplyDelete