Saturday, April 2, 2011

pengawet mayat?







Hari ini aku goreng ikan puyu pekasam. Yang aku letak kat sini ialah gambar yang aku ambik dari internet. Puyu pekasam yang aku goreng tu hancur. Nak letak gambarnya kat sini, nampak sangat2 tak cantik. Waktu mula2 beli dulu, cantik jer rupanya bila di goreng dan rasanya pun sedap. Bukan senang nak dapat puyu pekasam yang betul2 sedap.

Pasaipa pekasam aku hanyut berderai bila digoreng dalam minyak yang panas? Owh rasanya sebab pekasam yang dibuat oleh orang melayu dibuat secara kecil2an di rumah.

Aku agak yang lain2 seperti yang aku letak gambarnya kat atas tu kelihatan berbeza sebab mereka telah menggunakan pengawet tambahan.Biasanya pekasam ikan puyu hanya menggunakan garam dan beras goreng sebagai pengawet.

Ada aku terbaca, ikan2 besar yang ditangkap dari laut dalam juga menggunakan formalin (formaldehyde) sebagai pengawet. Kadang berminggu2 dilaut, barulah ikan yang ditangkap itu dibawa naik ke darat.

Kat tempat aku, tikus besar, ular besar malah janin manusia pun masih nampak kekal segar selepas diawet menggunakan larutan formalin dalam botol untuk dipamerkan... Haha

No comments:

Post a Comment