Followers

Thursday, August 18, 2011

Belacan Alor ibus

Ini gambar belacan Alor Ibus. Nama lain bagi belacan mungkin pes udang agaknya. Huhu. Belacan ialah penambah perisa utama pada masakan orang2 sebelah utara. Aku selalu gunakan belacan jenama ini pada masa sekarang walaupun ada banyak lagi jenama lain. Aku tak jual belacan ya? Gambar belacan ni aku dapat dari blog orang lain.
Siapa kata belacan itu tak penting? Hehe.
Sila baca skrip filem awal arahan seniman Tan Sri P. Ramle di Singapura
"..... kenapa kau masak sayur asam tak taruk belacan..?"
"..... jual candu ada lesen, jual ganja ada lesen, tapi jual belacan tak ada lesen.."
".... Eh Mastura, ente tak ada tanam itu belacyan punya pokok ka..?"


Ini orang utara panggil 'ayaq asam'.


Bahan asasnya ialah cili api, asam jawa, garam dan belacan. Tak ada bawang atau tomato. Ini traditional recipe. Hehe. Aku tengok Tuan Guru terkenal kat kampong aku dulu makan nasi bersama ulam, ikan sungai goreng, (ada belut goreng lagi..) bersama ayaq asam. Walaupun dah tua, dia sihat dan cergas.


Ini terung pipit rebus. Ulam feveret aku. Bolehlah rebus kacang bendi, kangkung, betik dan lain2 lagi untuk dimakan bersama dengan air asam. :)


Ini daun bebuas. Aku ambik dari google. Yang kat rumah aku belum ada banyak daun lagi sebab baru kena cantas pokoknya. Khasiatnya ialah untuk buang angin dalam badan dan masalah kecacingan. Elok untuk orang perempuan yang pernah bersalin. Sebab orang perempuan yang pernah bersalin selalunya ada mengumpulkan angin dalam badannya. Hehe.

Orang selalu cerita kat aku cara2 nak makan pucuk bebuas ini. Rebus daun bebuas ini dan cicah dengan air asam. Dalam air asam tersebut, masukkan telur ayam yang sudah direbus. Pecahkan telur ayam yang sudah direbus ke dalam air asam dan cicah dengan pucuk bebuas rebus. Pernah aku makan dengan cara ini. Memang sedap dan menyelerakan.

No comments:

Post a Comment