Followers

Tuesday, June 14, 2011

Buah Ibus

Letak kiub ais, lagilah nyamann rasanya. Sedap dimakan pada petang2 hari yang panas.....
Resepi aku ni aku tambah sedikit susu tepung dan secubit garam.


Mai duduk Alor Setar baru aku tau adanya kuih bernama buah Ibus. Buah ibus betul aku tau lah.

Resepinya mudah sangat.

Bahannya cuma tepung pulut dan susu creamer pekat manis.
Bancuh tepung pulut, bentukkan sebesar jari manis. Leperkan ia. Masak serupa memasak buah melaka. Bila adunan masak, ia akan timbul.
Susu pekat manis dicampur dengan air dan masak sehingga pekat.
Bila hendak makan, masukkan buah ibus ke dalam susu pekat yang sudah dimasak tadi.

Aku tak dapat bayangkan pekat sampai mana. Sebab aku cuma dengar cerita dari kawan aku sahaja. Dia kata kalau mak dia buat kuih ini satu kampit tepung pulut boleh habis sekali hadap sahaja sebab cucu mak dia ramai.


Inilah buah ibus yang sebenar. Aku dapat gambar ni dari blog teratak senja. Katanya buah ibus ni burung enggang cukup suka. Budak2 ambil buahnya dengan lastik (terbey). Bijinya yang masih lembut boleh dimakan. Aku dulu tak sempat pulak nak rasa buah ini.


Ini pulak pokok ibus.
Aku nak bagi taklimat siket pasal pokok ibus. This is a true story. Bukan merapu2 tau... hehe

Aku rasa pada kiri kanan pelepah daunnya ada duri. Daunnya boleh dibuat tikar untuk menjemur padi tapi tak boleh tidur baring sebab gatal. Ia digunakan untuk menjemur padi. Tapi waktu kecik2 dulu aku rasa orang kampung aku menjemur padi di atas plastik yang diambil dari bekas kampit baja. Bekas plastik baja itu dijahit dan dicantum menjadi besar untuk menjemur padi.

Daun ibus juga dianyam untuk buat karung padi. Yang ni rasanya pernah aku tengok. Rasanya anak benih padi direndam gunakan karung yang dibuat dari daun ibus.

Bujam dari daun ibus rasanya pernah aku tengok. Bujam ialah kantung atau tas tangan untuk mengisi sirih pinang dan sentil tembakau kot...... hehe

Pedengung wau. Yang ni aku tau sangat. Abang aku dulu suka main wau. Aku selalu diarahkannya jadi tukang lambung wau. Kalu wau tu mencanak naik tapi tiba2 menjunam jatuh balik terpusing-pusing, mesti aku kena marah!

No comments:

Post a Comment