Followers

Sunday, June 12, 2011

Masak tempoyak pucuk ubikayu


Pucuk kaduk selepas 3 kali diramas.


Pucuk ubikayu selepas 3 kali diramas.


Meriahnya pucuk kaduk tepi pagar aku ni...

Masak tempoyak pucuk ubikayu aku pernah makan sewaktu bersama menyewa dengan kawan-kawan di tepi cawangan anak sungai Pahang. Tak tahu macamana kawan aku budak Negeri Sembilan tu masak. Sedapnya terbayang sampai ke hari ni.

Bahan-bahannya
Pucuk ubikayu, pucuk kaduk, daun kunyit, bawang merah, bawang putih, serai, ikan bilis, cili api, kunyit hidup, santan, asam keping, tempoyak, garam dan ajinomoto.

Tumbuk cili api, kunyit dan bawang. Ikan bilis jangan hancur semua. Masukkan dalam periuk, tambah santan, serai, daun2 dan tempoyak. Jerangkan atas api. Sebelum angkat masukkan asam keping, garam dan aji.

Aku tak ingat ambik resepi ni dari blog sapa, tak dapat nak undo balik dah. Tapi yang best pada aku ialah teknik meramas pucuk ubikayu dan pucuk kaduk. Ramas daun yang sudah dihiris sebanyak 3 kali. Selepas diramas, bilas dengan air panas.

Bila mengunyah semasa memakannya, rasa cam rangup ja.
Tapi bila perangat gulai ni semula, rasanya kian lah mengancam! Huhu.

2 comments:

  1. telan air liur jelah..
    nak masak.. stok tempoyak dah habis..huhu..

    ReplyDelete
  2. lajunya awk berkenduri Eda
    besar ganjaran pahalanya tu...
    baru jer dulu sy tengok awk buat banyak tempoyak

    ReplyDelete