Monday, June 6, 2011

Gulai lemak temenung budu campur pucuk daun mengkudu


Ini sebuk gulai lemak. Gulai lemak bukan kari. :)


Bila tengok buah mengkudu ni aku salu teringat pada dialog Allahyarham Tan Sri P Ramli dalam filem Laksamana Do Re Me.

'Tak cantik ke dayang-dayang ni Datuk Laksamana?' titah sultan
'Cantik tuanku, macam mengkudu masak...'

Rasanya kecik-kecik dulu pernah aku dengar orang sebut temenung budu. Aku konfius siket-siket tapi rasanya betullah kot sebab ikan kembung masin yang masih dijual sekarang ini masih disebut temenung budu.

Temenung budu yang aku duk ingat-ingat lupa dulu tu ialah ikan lengat. Orang utara sebut kukus tu lengat. Pada tahun 80an, aku ingat masih ada lagi orang berjualan ikan lengat ni.

Search kat google, dapatlah copy idea dari sorang blogger macamana cara nak buat ikan lengat. Katanya buat sendiri lebih terjamin sebab yang dijual tu agaknya dikukus terus dari pengkalan ikan tanpa dibersihkan isiperut ikan terlebih dahulu.

Cara membuat ikan kukus
Siang dan bersihkan ikan. Simpan dalam peti ais semalaman. Defros ikan. Lumurkan ikan dengan garam. Kukus ikan. Campurkan cuka kedalam air semasa mengukus ikan.

Cara membuat gulai lemak

1. Hiris pucuk mengkudu. Rebuskannya kedalam air yang dicampur sedikit garam.
2. Campurkan air pada serbuk gulai lemak. Jerangkan atas api.
3. Bila rempah masak, masukkan santan cair, bawang besar, bawang merah, pucuk mengkudu rebus, temenung lengat dan garam.
4. Masukkan santan pekat dan aji.

No comments:

Post a Comment