Followers

Monday, June 6, 2011

Tapai ubi kayu


Cerita-cerita bab tapai ni selalu ada kaitan dengan orang-orang lama sahaja. Budak-budak sekarang mana reti sangat dah makan tapai ni. Kalau tak silap aku, khasiatnya sama dengan susu yogurt. Aku dapat info tambahan dari kajian sebuah universiti yang mengatakan ia berkhasiat sebab protein yang dihasilkan dari penapaian ragi ini dapat menggalakkan pertumbuhan aktif sel anti kanser.

Aku dok di Kedah ni rasanya tak penah nampak pun orang berjual tapai ubi kayu. Bila sebut nak buat tapai pada kakak yang berjual ubi kayu tu, aku tengok dia kerut kening siket, dia ingat aku beli ubi kayu nak buat bengkang kot.
Yang ngetop sebelah utara ni, tapai pulut lah. Hehe.

Kat pantai timur seperti Kelantan dan Pahang jenuh orang berjual tapai ubi kayu. Aku belajar ni pun dari orang sebelah sanalah. Tak susah sangat cara membuatnya.

Kupas kulit ubi kayu. Bersihkan. Potong. Rebus atau kukus separuh masak. Sejukkan pada suhu bilik. Taburkan ragi pada ubi kayu biar sekata. Simpan dalam bekas bertutup yang bersih. Simpan 24 jam.

Makan layanlah aku makan tapai ni siket-siket sampai habis. Anak aku yang sorang tu suruh aku pi check dulu tengok berapa peratus alkohol yang ada kat dalam tapai tu. Kalau memabukkan nanti JAKIM tak lulus. Takut aku jadi Bob Marley pulak. Tak patut...!

2 comments:

  1. Timah..
    telan air liur aku tengok ubi kayu awak ni.. tapai ni memang salah satu feberet akulah.. kalau gi mana2 pasar jumpa tapai ubi, mesti beli..

    ReplyDelete
  2. bab2 ubi kayu ni awk lg expert... dh lama sy dok usya nak cari ubi kayu yg segar, nak try buat lg lah sebab yg ni rasa xberapa nak ummph..

    ReplyDelete