Followers

Wednesday, August 3, 2011

Asam pedas ikan haruan dengan biji cempedak



Bahan2
2 ekor ikan haruan
5 biji (biji cempedak yang sudah dikupas kulit luar dan di belah dua)
setangkai daun kesum
3 kelopak bunga kantan
4 tangkai cili kering
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
sedikit jintan manis~gunakan sedikit sahaja
sedikit biji ketumbar ~gunakan sedikit sahaja untuk mendapatkan bau
1/2 inci kunyit hidup
1-2 asam keping, belacan, garam, gula dan sedikit aji




Inilah ikan haruan. Aku dapatkan dua ekor ikan haruan yang kecil sahaja. Sengaja nak masak menu zaman dulu kala. Haha. Aku pernah makan asam pedas ini masa kat kampung dahulu. Asam pedas ikan darat campur dengan biji cempedak atau biji nangka aku pun tak tau. Tapi dah sekarang musim cempedak, aku gunakan biji cempedak sajalah.


by google

Tapi bila pi cerita kat kawan aku, dia kata kalau masak dengan ikan puyu atau ikan sepat lagi sedap sebab isi ikan haruan lebih keras dari isi ikan sepat dan ikan puyu. Wah! Nampaknya aku silap lagi.
Jadi aku layan sajalah letak gambar ikan puyu kat sini. Suka tengok sirip dia yang tegak tu. Kata orang langsuyar yang suka mengilai-ngilai boleh mati tercekik sebab ikan puyu melompat masuk ke dalam mulutnya yang sedang ternganga kerana mengilai tu . Haha. Aku dengar cerita orang lah.



by google

Ini pulak gambar ikan sepat. Letak jugak kat sini. Dah beli ikan haruan, pusing belakang baru aku nampak ada juga rupanya orang yang menjual ikan sepat dan ikan puyu. Aku pula tak terfikir nak beli mungkin sebab malas nak siangnya atau malas dah nak menyinggah banyak tempat. Tangan aku dah penuh jenjet jabey kiri kanan. Dah tak cheluih tangan nak pegang banyak-banyak barang.

No comments:

Post a Comment