Followers

Friday, August 12, 2011

Masak lemak putih pucuk mengkudu

Bahan2
Secekak pucuk mengkudu
Ikan bilis
Santan
Sedikit halia
Garam, gula dan sedikit aji

Masukkan santan dalam periuk. Tambah pucuk mengkudu yang sudah dihiris dan dicelur, masukkan juga ikan bilis. Jerang hingg masak. Bila hampir masak, masukkan gula, garam dan sedikit aji.

Ini adalah masakan asas orang dulu2. Sangat simple. Kuah dia warna putih jer. Aku teringat pada seorang kawan veteran aku. Dia cerita kalau pi makan nasi rumah orang tua dulu2, sedapnya rasa masakan depa. Dia cerita kawannya telah dihulurkan masakan kampong semasa melakukan satu aktiviti secara berkumpulan. Ini cerita atas ceritalah kiranya.
Kata kawan dia, kalau nengok ke periuknya, sompek aje.. Tak ada pun aksesori atau lain2 make-up seperti yang kita duk buat pada masakan dia tu. Tapi, tak padan dengan periuk hodohnya tu, bila makan isi dalam periuk dia tu boleh buat kita selalu teringat-ingatlah... Yang cenggini barulah selayaknya dipanggil potluck kan?

Kecik2 dulu tengok sayur ni pun aku dah rasa bosan. Agak menyeramkan sebab masa budak2 kecik dulu mana reti nak makan makanan yang pahit2 ni. Tapi orang2 canggih zaman teknologi lani dah produce macam2 makanan dan minuman yang berasaskan mengkudu.

No comments:

Post a Comment