Saturday, August 27, 2011

Bubur keladi campur nangka

Bahan2
1/2 ketul ubi keladi
1 bungkus isi nangka masak
1 tungkul jagung
1 sudu sagu
2 helai daun pandan
santan, gula, garam

Bersihkan keladi, potong dadu. Hiriskan jagung. Asingkan isi dan biji nangka.
Masukkan keladi, jagung, isi nangka, daun pandan bersama santan ke dalam periuk. Masak. Bila semuanya empuk, masukkan sagu yang sudah dibersihkan. Masukkan garam. Akhir sekali masukkan gula.

Lagi tiga hari Aidilfitri akan disambut oleh seluruh umat Islam. Ramai yang sibuk buat kuih raya. Tapi aku baru nak upload bubur untuk berbuka puasa....:--)

Aku terserempak dengan makcik jual nangka semasa pergi ke pasar pagi semalam. Terus terlintas nak masak jugak2 bubur keladi dengan nangka. Sebelum2 ni aku masak bubur ni gunakan nangka madu. Rupanya lebih sedap isi keladi yang agak tawar bila ia berpadu dengan isi nangka kampung yang wangi dan manis. Bubur ni spesel bagi aku sebab aku tak pernah memakannya sebelum2 ini. Ia dijamu oleh entah cikgu mana sempena satu majlis waktu aku bertugas di suatu wilayah di pinggir bandar.

Ditempat yang sama juga aku mula2 terpegun dengan kuih ketayap. Agak pelik bagi akulah. Sebab sebelum ini aku tak pernah suka pada kuih ketayap. Rata aku pi tanya orang pasaipa kuih ketayap orang kampung tu sedap sangat. Ooop.. rupa2nya kuih ketayap yang pernah aku makan sebelum2 ini tak sedap sebab intinya. Orang kampung masak kuih ketayap menggunakan kelapa yang sedang2 mudanya sebab tulah rasa intiya tidak berhampas. Yang tu pun aku tak tau..

No comments:

Post a Comment