Followers

Friday, August 12, 2011

Sambal Hitam

Bahan2
Belimbing hitam rebus,
ikan bilis, cili api.

Tumbuk cili api hingga lumat dengan biji2nya sekali. Campurkan dengan ikan bilis yang sudah dicelur dengan air panas. Tumbuk lagi jangan sampai hancur. Tambah belimbing rebus, gaul biar sebati. Siap untuk dihidangkan.

Hari ini dah 12 hari seluruh umat Islam menunaikan ibadah berpuasa di bulan yang mulia dan penuh barakah ini.
Ini juga upload gambar menu pertama aku di bulan puasa ini. Dah tak tau nak masak apa lagi. Tak tahu nak terliur pada masakan apa lagi. Sejak 2-3 hari ini, sambai ini ja yang boleh bertahan dalam setiap menu berbuka dan bersahur. Bila habis, sambung tumbuk dan buat lagi. Ringkas, mudah dan senang. Sesuai dengan orang yang malas seperti aku ni. Hehe.
Cara-cara nak buat belimbing berebus ini, bolehlah klik kat sini. Kawan aku si Eda tu ada buat post tentang cara2 bagaimana nak memasak buah belimbing sehingga ia boleh bertukar menjadi kaler hitam. :)

2 comments:

  1. Mak Ngah...

    Singgah jap...nak ngendeng sambal hitam mak ngah...nak buat buka posa nanti...sedappnya...:)

    ReplyDelete
  2. Sila2.... mai la. Nak buat sahur pun boleh ni, ada byk lagi stok belimbing rebus nih... :)

    ReplyDelete