Followers

Wednesday, August 3, 2011

Ikan cencaru bakar


Bahan2
2 ekor ikan cencaru~ belah belakang dan bersihkan
5 biji cili kering (boleh gantikan dengan cili api)
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
sedikit jintan manis
sedikit ketumbar(rempah biji)
2 camca kelapa parut
sedikit belacan
gula(lebihkan gula), garam, sedikit aji
air asam jawa

Tumbuk bahan-bahan diatas. Perap pada ikan lebih kurang setengah jam. Bakar sehingga masak. Atau balut ikan dahulu gunakan auminium foil sebelum dibakar.



Ada orang bagi petua pada aku putuskan ekor ikan seperti di atas dapat elakkan masalah orang yang alah pada ikan cencaru. Ada orang yang tak boleh makan ikan cencaru sebab gatal katanya.
Boleh gunakan juga cara ini pada ikan tongkol. Patahkan ekornya kemudian putar2kan dan lepas tu, cabut.

Ikan bakar yang kat atas tu aku ambik gambarnya dari google. Ikan yang aku masak terlupa nak ambik gambarnya. Lagi pun dah tak comey sebab dah cacat tak ada ekor.. He he.
Lagi satu orang Kedah panggil ikan cencaru sebagai ikan jeket.



Haruan bantut ehsan dari google.

Resepi kat atas tu aku ambik dari cara membuat ikan haruan bantut. Mungkin ada orang yang tak pernah mendengar perkataan bantut. Ikan haruan yang besar2 dulu dibakar dengan cara ini. Zaman aku kecik dulu mudah sangat untuk dapatkan ikan haruan. Kadang2 arwah tok aku masak serunding gunakan ikan haruan. Abang aku tangkap ikan ini guna pelompat. Aku tengok dia pasang pelompat tu sambil lalu serupa dia main2 saja. Tapi pagi esoknya aku selalu tengok berlengkar2 ikan haruan besar2 masuk dia punya pelompat. Rasanya masa tu ikan gini tak jadi harga pun. Gambar hidangan kat atas tu pun aku ciluk orang lain punya untuk tambah2 info kat blog aku ni. He he he.



Ginilah cara tahan ikan guna pelompat. Ini dapat dari blog orang lain juga. He he.


Tuan blog tu tunjukkan gambar ikan haruan dah lompat. Anak ikan kecik jer...

No comments:

Post a Comment