Followers

Friday, August 12, 2011

Masak lemak kuning pucuk mengkudu dengan daging

Bahan2
Pucuk mengkudu yang dihiris dan direbus, daging salai yang dihiris nipis, santan, kunyit, halia, serai, bawang besar, cili besar, garam, gula dan sedikit aji.

Masukkan semua bahan dalam periuk. Jerangkan atas api hingga masak.

Aku dapat resepi ini dari seorang kawan aku sebab dah terjumpa dengan resepi ini tak ingat entah dari blog siapa, orang Terengganu. Bila tanya kat kawan aku tu, dia cakap memang tok dia dulu pernah juga buat masakan ni guna daging salai.
Tapi aku tak tau apa tu daging salai. Salai atas api ke atau salai kat cahaya matahari?

Jadi inilah kaedah yang aku gunakan untuk menyalai daging untuk masak lemak kuning pucuk mengkudu aku tu...

Ini pokok jambu bol. Asal lak ada photo ni kat sini? Hehe. Aku teringat pada sorang kakak jiran aku. Tiap kali bulan puasa, berselang hari dia mai kutip mana2 pucuk daun yang boleh dibuat nasi ulam kat rumah aku. Suami dia tu hari2 sepanjang bulan ramadan nak kena ada nasi ulam untuk berbuka puasa. Suatu hari dia kutip pucuk daun jambu ini kat rumah aku. Geram sangat katanya. Nampak coklat lawa lembut saja. Dia kata kalau dah buahnya boleh dimakan, tak kan pucuknya mabuk kot?
Haha. Hari tu nasib dia kurang baik. Dia kena marah. Suami dia tanya awat nasi ulam petang ni pahit berdengung tak leh nak makan. Kakak tu cakap macam besala. Dia boh daun mengkudu saja. Tu yang pahit kut...Haha. Sapa nak mengaku salah? Hehe...

No comments:

Post a Comment