Followers

Monday, August 15, 2011

Suun a.k.a. tanghoon goreng

Bahan2
Suun yang sudah direndam
kicap, sos tiram,
ikan bilis goreng, udang.
brokoli, kacang buncis, putik jagung, bawang besar, cili besar, bawang putih.

Tumiskan bawang putih. Masukkan udang dan sayuran. Masukkan sos tiram, kicap, gula dan suun. Masukkan juga garam dan air jika perlu. Masak hingga agak kering. Sebelum angkat, masukkan bilis goreng.

Hari kedua masak suun, banyak sayur yang aku tambah. Meriah la pulak. Hehe. Sebenarnya aku dah lupa apa sayur yang sebenarnya dimasukkan dalam suun goreng ni.

Masakan ini terhasil sebab dulu aku suka tengok drama bersiri Korea. Dah tak ingat apa nama tajuknya. Adengan dalam drama tu, ia digoreng pada larut malam atas alasan sipenghuni rumah tu tak dapat nak lelap mata. Maka, makanlah suun goreng. Aku pun teruja nak menirunya. Sedap. Macam makan bihun goreng. Tapi special siket rasanya sebab ia kenyal2 dan lembut berpadu dengan sayuran...:-))

No comments:

Post a Comment