Followers

Thursday, August 4, 2011

Lagi cerita pasembor Kodiang


Ini gambar real pasembor Kodiang. Real sebab aku dah tengok dan jamah sendiri. Sebelum ni aku dengar dari cerita orang sahaja. Pasembor Kodiang yang gerainya betul2 dalam laman masjid kodiang. Ada tiga buah gerai yang masyur kat sini katanya. Satu lagi kat seberang bersetentang dengan masjid namanya pasembor Ghani dan yang satu lagi dekat dengan sebelah traffic ligh.


Nilah signboard dan nama gerai berkenaan. Rasanya tuan punya gerai ini ialah menantu kepada Husain pasembor asal yang berniaga pada tiga puluh tahun lepas.
Tapi itulah peliknya pada aku, ramai orang yang kata pasembor ni sedap, selera aku lebih terbekenan pada pasembor yang kat sebelah traffic light. Pada selera aku, kuah kat sini rasanya macam ada campur dengan sedikit rempah.



Gerainya bersih dan cantik. Mailah rasa pada sapa2 yang teringin nak makan. Tak mahai, sepinggan RM2.00 sahaja. Murah kan? Cuma kalau nak rasa pasembor yang ada cucur ketam, kena la mai pada hari Sabtu. Sepinggan RM3.00. Agaknya sebab pada hari Sabtu ada nat Kodiang, ramai orang yang keluar berbelanja.

Aku pun hanya nak cuba-cuba saja. Aku sebenarnya kuranglah minat pada jenis makanan bergoreng dalam minyak yang banyak. Pada aku, aku lebih suka dengan pecal. Mungkin sebab aku ni jenis lebih suka pada sayuran. Agaknya sebab tu ayah aku pernah cakap dengan aku, katanya yang suka dengan daun2 tu .... tet... tettt... kambing ! Ha ha ha.

2 comments:

  1. Salam Ramadhan tuk MakNgah n family...
    lama tak makan pesembok...:)

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan juga untuk cik cek sekeluarga... terima kasih. Selalu makan pasembor kat Penang ka, mai la pekena pasembot Kodiang pulak, hehe

    ReplyDelete