Followers

Saturday, July 30, 2011

SOM TAM ala-ala kampung


Bahan2
Cili padi
Udang kering (mentah)
air asam jawa
air limau nipis
bawang putih
kacang tanah (goreng tanpa minyak)
buah mempelam (mangga)
kacang panjang
betik
carrot
tomato
timun,
taugeh
~Resepi ini aku dapat dari rancangan TV3 kot, pada 20.12.2004. Dulu dah pernah buat sekali. Bawang putih tu buat kurang enak sikit rasanya. Tapi mungkin tujuannya untuk membuang angin kerana memakan sayuran mentah.

Tumbuk cili api, Tambah kacang tanah, tomato, gula, garam, air asam jawa, air limau nipis, udang kering dan lain2 sayuran.


Hari Rabu lepas aku dah siapkan semua bahan2 ini (kecuali buah pelam) untuk dibawa ke tempat kerja. Buah betik dan pelam dah dibawa oleh rakan aku pada hari Selasa lagi. Suaminya susah payah panjat tangga untuk ambik buah betik dari pokok yang tinggi menjulang.
Karot tu nampak kurang segar sebab beli kat pasaraya. Huhu.
Nak kenduri makan somtam sebelum sambut ramadhan? Haha. Apa2 ajalah. Betul kata kawan aku, kalau makan ramai2 baru sedap. Serupa makan garam belacan.

Tapi aku tak datang kerja pada hari Khamis. Aku tak setia pada janji. Hu hu.


Asal lak ada gambar baby kat sini?
Ni la gambar cucu aku. Hari Rabu maknya mula kerja shif malam. 3 malam berturut2. Malam pertama cucu ni tidur dengan tok dia. Menjerit2 dia sampai pukul 3.30 pagi. Sebelum siang, 3 kali lagi dia menangis. Jam 6.30 pagi dia bangun senyum dan gelak2 lepas minum susu. Tapi time ni tok dia dah cukup pening dan letih. Sebab tu lah hari Khamis tok dia ambik cuti, tak dapat pergi kerja. Kena sambung tidur balik!

No comments:

Post a Comment