Tuesday, May 31, 2011

Apom dari tapai nasi

Rupa apom/apam yang sudah siap dimasak.
Kiri bawah > nasi yang sudah ditapaikan
Kanan bawah > ragi
Tengah atas > Eno

Resepi ini aku dapat dari kawan aku yang berikan resepi kuih koci dan apam ice-cream soda.
Aku suka pada rasa dan baunya sebab aku pernah makan yang dibuat oleh arwah tok aku. Tapi yang aku buat ni belum lagi sampai ketahap itu. Hehe.

Bahan-bahan
1 cawan nasi yang sudah disejukkan#
Ragi#
2 cawan air
250 gm tepung beras
Gula
Eno

Cara membuat tapai nasi#
Tapis ragi dengan cara gosokkannya dengan penapis teh kepada nasi sehingga rata. Simpan selama 24 jam. Ia akan bertukar menjadi tapai.

Cara membuat apom/apam
Campurkan tepung beras, 2 cawan air, gula dan tapai nasi. Blender. Simpan adunan ini selama 12jam.
Selepas 12 jam, kukus dengan segera selepas dicampurkan Eno. Gaul Eno hingga sebati ke dalam adunan dan kukus dengan segera. Panaskan periuk kukus terlebih dahulu.

Sukatan gula aku tak pasti sebab aku masukkannya lepas tambah sedikit demi sedikit . :)
Boleh tambahkan pewarna jika suka.

Semasa menghidangkan, bolehlah taburkan kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam.

2 hari lepas masak apam ice-cream soda. Hari ni apam lagi. Macam ada festival apam lah pulak ni.... Hehe.
20/10/2015 - Bagaimana cara aku buat kuih apam yang lebih baik ada KAT SINI

No comments:

Post a Comment