Followers

Monday, May 30, 2011

Pokok Hujan Lebat dan Penyakit Kuning

Pokok ini dipanggil pokok Hujan Lebat. Bahasa Scientificnya aku tak tau. Pokok ni pun aku baru tau saja. Sebelum ni tak berapa nak perasan. Nama Hujan Lebat pun baru jer dengar. Orang lain ramai yang tahu pasal pokok ini.

Gunanya untuk direbus daunnya dan airnya dimandikan anak-anak yang baru lahir untuk elakkan terkena penyakit kuning.

Aku dah rebuskan. Memang airnya berwarna kuning.
Dah pun mandikan cucu aku yang baru lahir dengan air rebusan daun ini. Dia taklah terkena penyakit kuning yang teruk.

Tapi aku dah sulamkan juga dengan herba yang didapati dari kedai ubat Cina. :):) .Herba ini dibungkus lebihkurang macam bungkusan uncang teh dan baunya pun macam teh bunga kekwa.

9 comments:

  1. anak sy pon kne kuning, sy ltak daun ni kat bwh tmpt tdo dia, alhmdulillah, kurang kuning dia, dlm ms yg sama, sy mndikn dgn air rebusan buah kundur

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah dh sihat anak puan... lenkali bolehlah MNgah cita petua ni pd kwn2 pula.... letak bwh tmpt tidur n air rebusan buah kundur.. TQ 4 de info..

    ReplyDelete
  3. salam buat tuan empunya blog serta gembira selalu........................ada cerita disebalik nama pokok ini kata org2tua pokok ni raja pokok susah nak jumpa bagai mana saya boleh hubungi ........................t,kasih

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. disesetengah tempat, pokok ni ditanam sebagai hiasan landskap di tepi2 jalan. pokok yang makngah punya dah pun mati :(

      Delete
  5. Mane nk cr daun ni kalo dok ipoh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika anak baru lahir ada masalah kuning boleh mandikan baby dengan herba yg didapati dari kedai ubat cina, bau air rebusannya seakan2 teh cina (bunga kekwa.
      Boleh juga guna sengkuang cina. titiskan air sengkuang cina pd mulut bayi atau beri ibunya minum air sengkuang cina.(menyusu badan)

      Delete