Followers

Tuesday, May 10, 2011

Orkid Ku - permulaan minat menanam orkid...




Inilah antara serumpun orkid yang aku ada. Versi apa pun aku tak tau. Asalnya aku pacak dari benihnya sebatang ranting. Time rajin aku layan. Time malas aku biar. Spesis ni tahan lasak. Ni pun dah 4X dipindah randah tempat menanamnya oleh aku. Di sekeliling luar pagar rumah aku jugak la.

Di tempat yang lama sebelum ni bunganya selalu hilang. Jiran aku cakap suatu hari dia terserempak dengan nyonya yang baru keluar dari keretanya dan ready nak mulakan agendanya mengerjakan orkid ku. Haha. Bila sedar ada mata yang memerhatikannya terkocoh-kocoh dia masuk ke dalam keretanya dan mempress minyak berlalu pergi. Nak dihiaskan tempat sembahyangnya dengan orkid ku kot.... Hehe.

Dua gambar ini adalah beza antara masa aku mula menyemai pokoknya sehingga hari ini. Jarak masanya lebihkurang 10 bulan.

2 comments:

  1. Sy letak pkk limau kasturi luar pgr biar dia meriah dgn buah malangnya anak jiran lak mengerjakannya.. letak balik dlm porch hasilnya lebat daun dr buah.... tension sgt..huhu!!

    ReplyDelete
  2. CT
    komen dr CT dh hilang time server down.

    Hemm... nmpknya gitulah yer, ada halangan2 mcm ni ler yg buatkn hobi kita jd terbantut tu..

    ReplyDelete