Saturday, July 23, 2011

Apam gula hangus

Bahan2 1 cawan gula# 1/2 cawan air#......#untuk buat gula hangus/karamel 1 cawan gula halus 2 biji telur ayam 1 cawan santan agak pekat 2 1/2 cawan tepung gandum 1/2 sudu teh baking powder 1/2 sudu teh soda bikabonat
Cara buat gula hangus Panaskan 1 cawan gula pasir perlahan2 atas api. Bila gula cair dan bertukar menjadi coklat, padamkan api. Curahkan 1/2 cawan air tadi secara perlahan2 kepada gula hangus tadi. Hasilnya ialah 1 cawan gula perang. Sejukkan. Pukul telur dengan gula hingga kembang. Masukkan gula hangus pada adunan gula&telur yang sudah kembang. Tambah tepung. (Ayak baking powder dan soda bikarbonat kedalam tepung. Kacau tepung dan bahan penaik hingga betul2 sebati. Ayak campuran ini sekali lagi) Akhir sekali masukkan santan. Kukus selama 30 minit atau sehingga kuih masak.
 Gunakan aluminium foil untuk menutup bahagian atas loyang supaya air kukusan tidak jatuh pada adunan kuih. P/s:- Tapi aku terlajak kukus hingga 25 minit..:) (Resepi asal gunakan sukatan gelas. Jika gunakan sukatan gelas, gunakan 3 biji telur dan 1 sudu teh baking powder dan 1 sudu teh soda) Boleh gantikan santan dengan susu segar Aku kurang suka beli atau makan kuih apam gula hangus. Selalu terbeli yang pahit, agaknya mungkin sebab terlebih soda. Resepi ini aku minat nak cuba sebab ia gunakan santan sebagai lemak. Kecik2 dulu aku selalu alami cirit birit selepas malam raya. Sebabnya? Berhari raya dengan memakan biskut dan kek buat perut aku meragam. Kecik2 dulu aku alergik pada margerin dan planta. Usus origin kampunganlah katakan!

1 comment: