Followers

Friday, July 29, 2011

Bunga cicar dan bunga dangla


Ini gambar lepat cicar. Bukan aku yang buat. Aku ambik dari google. Aku pun duk imagine apalah rasa lepat ni ek. Dapat kat sini.



Ini gambar bunga cicar.



Bunga cicar gugur ke bumi.



Pokok cicar.




Ini bunga dangla. Dengar cerita bunga ni kat Kedah dulu-dulu orang makan dengan cara menjerukkan bunganya seperti membuat jeruk maman. Lain-lain maklumat aku tak ada.



Ni pokok bunga dangla.

10 comments:

  1. SAlam Makngah,

    Teruja saya macammna bunga boleh buat lepat yg sedap....makngah buat yer,,,nanti kong si disini
    Terimakasih AS

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah AS.... Kalau ada resepi dan bunga cicarnya.... adalah N3 nya kat sini... :)

    ReplyDelete
  3. Terimakasih...MakNgah... selamat menyambut Ramadan Almubarak

    ReplyDelete
  4. Sama-sama. Selamat menjalani ibadah di bulan puasa..:)

    ReplyDelete
  5. assalam kak....saya baru aje siapkan ceruk bunga danglar yang kak crite tu.....ada pokok bunga ni di kampung saya di Kepala batas,S.Perai......skarang ni dah lebih sebulan dah pokok tu berbunga(setahun sekali aje keluar bunga)....jeruknya lebih sedap dari jeruk maman......kalau ada jeruk ni suami saya makan nasi 2 pinggan le.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..masih ada ke pokok bunga dangla tersebut..saya peminat jeruk dangla..tp sayang..dh lama x jumpa pokoknya..dh pupus di kampung

      Delete
  6. waalaikumussalam dik
    oh betul2 ujud rupanya bunga danglar itu.... macamanalah rupa agaknya ya.... nak pi cari pun, kepala batas tu luaih, tak tau duk tang mana...:) harap2 satu hari nanti dptlah juga merasa jeruk bunga ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam kak...dok mana? kalau dekat nak bagi rasa jeruk bunga danglar tuh......sekarang musimnya berbunga.

      Delete
    2. Wksalam.. dok Alor Setar.. terima kasih atas ingatan... email makngah syapora@gmail.com.. :)

      Delete
  7. Saya pernah makan sekali jeruk bunga danglaq ni masa kecik2 dulu..
    Air jeruknya jadi kemerah-merahan..
    Nmpak mcm tak menarik langsung..
    Tpi sekali masuk mulut, berpinggan makan..
    Sekarang dok di Temerloh,bila makan jeruk maman terubat ckit rindu kat jeruk bunga danglaq..
    Rasanya seakan sama tpi hunga danglaq sedap lagi :-D

    ReplyDelete