Tuesday, July 26, 2011

Gulai daun juar dan sambal berempah daun juar



Gulai daun juar

Bahan2
Daun juar yang siap direbus
Santan, rempah kari, bawang merah, bawang putih, udang, garam, gula dan ajinomoto.

Tumis bawang yang dihiris. Masukkan rempah kari. Masukkan santan, udang dan daun juar yang sudah direbus hingga hilang pahitnya. Sebelum angkat masukkan garam, gula dan ajinomoto.



Sambal berempah daun juar

Bahan2
Daun juar yang di rebus.
Udang, garam gula, kerisik
~Cili kering, rempah biji (ketumbar), jintan manis dan sedikit jintan putih.~( Goreng dan kisar halus bahan2 ini. Kemudian tambah bawang merah, bawang besar, dan bawang putih.)

Tumis bahan kisar. Masukkan daun juar, udang, kerisik dan sedikit air. Masak lagi dan jika terlalu kering, tambah sedikit air. Masukkan garam, gula dan perisa.
~Masakan ini aku reka sendiri sebab pada masa ini tak ada bekalan santan dan rempah serbuk peket kat rumah. Jadi aku masukkan kerisik cukuplah sebagai ganti lemak.


Aku letak lagi gambar pucuk daun juar kat sini. Mula-mula aku cadang nak buang saja daun yang lebih semasa memasak daun ini pada kali pertama. Tapi rasa sayang pula. Dahlah susah untuk mendapatkan bekalannya. Walaupun rasanya pahit, tapi yang pahit ini buat aku selalu teringat-ingat.... :)

Jadi tiga kalilah aku buat pengkhususan memasak daun juar. Hehe. Sebelum ini aku buat pengkhususan pasal lauk pekasam.

No comments:

Post a Comment