Friday, July 1, 2011

Plasom (PEKASAM)

Bahan2
-anak2 ikan atau anak2 udang
-garam, bawang putih yang ditumbuk, serai yang diracik, beras rendang yang ditumbuk dan nasi sejuk.
Gaul semua bahan2 bersama ikan yang sudah dibersihkan.
Tutup ketat dan simpan selama 3 hari.

Bezanya dengan pekasam yang aku selalu buat sebab membuat pekasam hanya mencampurkan beras goreng sahaja tanpa bahan2 tambahan seperti di atas.

Yang gambar kat atas tu pekasam dari beras goreng sahaja. Yang dicampur dengan serai, bawang putih dan nasi sejuk dah habis dimakan. Hehe.

Pekasam kat atas tu dibuat dari ikan duri. Aku beli ikan ni sebab sipenjual tu kata semua ikannya ada telur. Rupanya yang dia potong perut ada telur tu, itu sahajalah ikan yang ada telur!

Tapi jika ada sesiapa yang nak buat pekasam elok gunakan ikan gelama. Cerita lanjut pasal pekasam ada kat sini.

Dulu2 pernah dengar arwah tok aku sebut pasal plara. Sekarang ni tak dengar orang sebut dah. Rasanya dia sebut plara ikan keli.

Besar duga aku plara tu lebihkurang sama dengan pekasam. Aku cari plara kat google, rasa semua yang keluar datangnya dari negara Thailand. Bahasa Siam aku tak faham.

Dari mana aku dapat perkataan plasom ini?
Dari novel. Hehe. Dah lupa novel apa. Rasanya penulis ini seorang wanita. Dia kembara ke Laos, Mynmar atau Vietnam. Aku dah lupa. Yang aku ingat antara lain dalam tulisannya ialah penduduknya sering berpindah mencari makanan disebabkan oleh bentuk muka bumi dan cuacanya yang kering. Aci jumpa aja serangga atau sebarang haiwan yang melata, depa tangkap jadikan makanan.


Wanginya bau pekasam. Kalau tak wangi, mana ada yang sanggup menghidunya? Hehe.



Melalut-lalut aku explore pasal plara, aku dapat gambar ini. Kat Siam depa jadikan kuah yang serupa budu ni sebagai fish sauce juga. Penambah perisa pada somtam.



Pada sesiapa yang nak dapatkan keterangan lanjut dan lengkap pasal somtam kat atas ni, bukalah blog ini. Somtam asli. Tuan blog ni menetap kat United States. Dia buatkan somtam untuk suaminya. Mat saleh enjoy makan somtam.

No comments:

Post a Comment