Followers

Saturday, July 16, 2011

Kuih Keladi



  
2oz=60gm, 6oz=180gm

Dah lama aku nampak resepi ini dalam buku SRT tingkatan 3. Suka tengok gambar dan teringin nak makan. Tapi awat la cikgu tu pilih kuih lain. Rasanya kami masak lengkung cermin (agar2 santan) atau kuih badak keledek. Cetakan pertama buku ini ialah pada tahun 1973!

*1 1/4 pain = 625 ml.

Tak tau la sapa yang pi boh warna hijau kat gambar kuih nih! >_<


Garam lada
2 butir lada merah, 1 camb. cuka
1 butir bawang putih, 1/4 camt. garam
2-3 camt. gula

Tumbuk lada dan bawang putih sampai lumat.
Masukkan garam, gula dan cuka ke dalamnya dan kacau hingga rata.
Bubuh perisa hingga sesedap rasanya dan hidangkan.

P/S aku gunakan cili api dan tambah sos cili.
Wah!! Patutlah cikgu dulu tak mau masak kuih ni, sedap rupanya! lain kali kena masak lagi lah.

No comments:

Post a Comment